Prosvetni glasnik

640

ЛРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Приватне школе у Великој Вриханији. По прнблнжним подацима од 100 муЈИкарада, који су добили више образовање," око 40 њих поеећивало је таквс приватне школе, које нису било пи под каквом службеиом контролом; код женске деде пак та ,је размера била чак као 70:100. Тешко да ће се погрешити, ако се узмо, да број мушкараца и девојчица, којн су вишо образовање задобили у цриватннм школама, рачунат уједно, износи око 60"/ о , дакле свакако впше од половине ђака. Родитољи енглеске деце, у жољп за слободом, полажу в.елику важност на то, да сами одређују који је начин образовања најбољи за њихову децу, иа онда контраст друштвених редова и оштро истицање у различности ролигиозног мишљења, које у Енглеској дубљо захвата, но ма у којој другој земљи на свету — све то очевидно доказује, да ћо приватне школе још дуго времена играти знатну улогу у енглеској настави. Оне обухватају све ступњеве школских циљева и понекад нружају поље за интересантно покушаје. Еаткад оне конкуришу, и то не без успеха, државним или. онштинскии школама. У новије доба опажа се код њих покрет у цпл>у да со добијо ауторитативиа сведоџба о њиховој способности, тако да би се могла повуки оштра граница између добрих и рђавих. Актом својим од 1899 год. Просветни Савет наређује, да, ако школе желе, могу тражити Државни надзор. Најбоље приватие школе чине воћ употребу од локалних испита које су устаиовилн уииверзитети. — Парочито наномепо заслужују овде принравие школе ; оне прннремају дечако од 8—13 или 14 година за велике државне школе. У том погледу, оне се могу сматрати као саставни део јавних пгкола, будући оно врше велики утицај на удешавање њихових наставних планова нријамним исиитима као и исиитима за благодејање. Школарина је, по правилу, врло велика; стога јо, што се тиче намоштаја у заводима, богатства у училима и др. много боље и више у многим приватним школама но у најбољим државним и градским школама. Поједној статистици, која разматра око 240 најбољих таквих школа, просечни број ђака износи око 36; свака прииравна школа има четири или пет разреда; на сваког наставника долазн осам ђака, тако да се врло добро можо извести индивидуални ноступак. Већнна нриправних школа су иансионати; више од половине њих имају само интерне ђаке а друге имају и екстерне, т.ј. такве ученике који не станују нитн со храие у школи; веома мало школа има којо имају само окстерно ђаке. ГОколе, које су основала или их издржавају друштва или слободпа удружења, склоио су да се нрстворо у завештајпе школе, а свакако су важан Фактор у- вишем школовању. Многе од тих школа имају вероисноведни карактер. Постоји иарочито друштво за оснивање и издржавање државних црквених школа; католици, веслојанерн п квекери имају властите школо за добнвање вишег образовања. * Научнн течајевн у Јени. — Научни течајеви држаће се п ове године у Јени, од 21. јула до 2. августа. Предаваће се ови предмети: 1) прИродне пауке: ботаннка, гоологија, Физика, Физиологија, зоологија; 2) недагошке науке: оишга н специјална дидактика, ходогетнка, педагошка патологпја, пспхологија детета, религијска настава, женско иитање и васпитањо девојака; 3) историјске и философско науке: историја литературе, културна историја, нсторија религије, увод у философију садашњости, историја ФилосоФије; 4) уметности : античка уметност и култура, уметност у кући и у јавном животу у садашњости; 5) језицн: номачки јозик, онглоски јозик, Француски јозиК. 1

1 Програм овнх предавања може се добити, бесндатно, код г. В. Вакића, проФесора Велпкс Школе у Веограду.