Prosvetni glasnik

162

ПРОСВЕТНН ГЛАСНИК

дивом представљају уједно главне правде, у којима се креће кудтурни развитак нашега народа. И, њиховим иодједнаким утидањем на васпитаника моћи ће се од овога створити иотпун човек, који ће према коллчини свог школовања показивати веће или мање интересовање према свему народном развијању. Кад је наставни илан тако потпун, онда је он нормалан, а његовим утицањем постизава се и нормалан духовни развитак васпитаников. Увођењем ручног рада као једног васиитног иредмета била је тежња да се постигне нормалност у наставном нлану. Обустављањем истога она је опет поремећена. Али то није само ручним радом. У ремећењу нормалнога утидаја наставина иде се даље и данас под сталним надзором у томе, што се при обрађивању пе поклања подједнака пажња свима наставним предметима. Ово се не види само у томе што се велики број наставника и труди да упозна са методиком само извесних „важнијих" наставних предмета и да их обрађује методски, а за оне „споредне" и мање разбира, на их и слабије и обрађује, него поједини наставниди иду тако далеко да су вештину замењивали „научним предметима", дакле, сводили су их на најмањи број часова или и сасвим изостављали у извесно доба године. Отуда и није чудо што се цртање, лепо писање и певање не могу код нас никако да одомаће и ако годинама и они стоје у нашем наставном плану. Толико о наставним предметима уопште. А сад о успеху из нојединих наставних предмета редом по наставном плану. 1. Наука ХришКанска. У дидактици се настава из овога предмета сматра као круна свеколике васпитне наставе, не само по садржини своје грађе, него и по начину свога обрађивања. Ниједан други наставнн предмет нема толико згодних страна, на којима може добар предавач да покаже своју вештину у примењивању методичких правила, ниједан нема тако лепе грађе за најзанимљивија нроматрања и најплоднија утицања на душу васпитаникову као овај нредмет. Па ипак, мало је наставника који обрађују овај нредмет онако како треба. Иредавања из њега састоје се у том што већина наставника обично само исприча један конкретан случај, и ако деца упамте да то исто тако без погрешке и нонове, онда се сматра да је дотично градиво обрађено, Учење се у овом случају свршава онде, где треба унраво тек да отпочне, те се изоставља баш оно што је и најлепше и најглавније у овом нредмету. Код таког обрађивања овога предмета није чудо што се ио неки тужи да ми замарамо своју децу „туђом историјом" још од I разреда основне школе. Оваким обрађивањем овај нредмет не постигне ова.ј задатак који му је одређен. 2. Сриски језик. Ирема задатку и средствима обележеним у наставном програму овај се предмет састојн из ових делова: а) опште неговање језика и б) посебна језиковна настава. а) У првом случају дужност је наставникова да на свима часовима. при сваком усменом општењу у целом школском животу предусреће своје ученике јасним, одређеним, чистим, благородним начином изражавања и да то исто и од њих тражи; да језиковне грешке доследно иоправља и да их тако ненрекидно на природан начин учи чистом и правилном. језику. Ученици београдских основних школа доста греше у говору. Те су грешке у главноме у употреби падежа с предлозима, употреби гла-