Prosvetni glasnik

48

ИРОСВЕИШ ГЛАСНИК

зовазка, под именом „8ос1е1у 1ог 1ће Рготоиоп о!' Еп§теепп§ Е(1исаИоп". Циљ је тога удружења свестрано испитивање, допуњавање, исправљање и уједначавање начина учења, усдова за пријем, издавања диплома и т. д. на америчким вишим техничким шко.л_ама. То је удружење имало 1902. године 275 чланова, а на своме .је скупу у јуну те године за.кључило, да се за пријем на вишу техничку школу услови похођење народне и средње школе са ручним радом, исто онако као што се за универзитете и учитељске школе захтева похођење средњих школа са класичком наставом. На тај ће начин средње школе са ручним радом постати приправне школе за вшпе техничко образовање, а то к опет изазвати, да се и у народним школама поклони већа пажња ручном раду. Завођење школа са ручним радом наилази и на опозицију, али је јавно мишљење већ толико задобивено за ту врсту школа, да ће се оне и поред све опозиције заводити у све већем броју. Од тих школа очскује се сразмерно врло много. Тако се истиче, да ће се у њима ученик спремити за практичан живот, развиће му се осећање проматрања, ојачаће његова схватљивост, добиће хармонично образовање свих способности, тако да ће имати довољно развијену моћ размишљања и оцењивања. Са таквом спремом моћи ће сваки ученик боље да оцени, којим му правцем ваља поћи по довршењу те школе. Ма да су наставни планови школа са ручним радом веома разнолики и у погледу броја часова за ручни рад и у погледу избора предмета, ипак, да би се добила боља слика о правцу и начину наставе у тим школама, неће бити на одмет ближе загледати у наставни план ма и једне такве школе. У прегледу што долази изложен је наставни план централне средње школе са ручним радом у ФиладелФији (Сеп(,га1 Маииа1 Тгатт§ Ш§ћ Зсћоо1). ( Види табеларни преглед на 49 страни) Као најобичнији наставни план у погледу ручнога рада важи план школе: Мапиа! Тга1шп§ Ш§ћ Зсћоо1 Капзаз СГ1у, М188оип. (Впди табеларни преглед на 50 страни). Осим нредмета изложених у тим наставним плановима предају се у по неким школама и други практични предмети, као: штампање; фотограФисање; прање; ручно ткање: вез; гравирање; цизелирање; стенограФија; рад са писаћом машином и т. д. У школској 1900—1901 години било је у поменутој школи у ФиладелФији 17 наставника и 450 ученика. Издаци те школе били су: на плату наставника 41.000 динара; на школске потребе 15.300 динара; за набавку и оправку алата 4.000 динара; на разне потребе 1.000 динара; свега 61.300 динара. Школа ВоанЈшал Мапиа1 Тгаппп§ Ш§ћ 8сћоо1, Шу Хавен } Конектику, имала је исте године 22 наставника и 535 ученика, са овим издацима: плата наставника 113.400 динара;.