Prosvetni glasnik

наука и настава

57

УБОД У ИЗУЧАВАЊЕ РУСЈЕ^ОГ <1ЕЗИ(?А, С НАРОЧИТИМ ОБЗИРОМ НА 1Ш?0«ЛК И САМОУЈ^Е 1

I Како треба самоучки учити руски ? На то ћемо иитање овде дати опширан одговор, како бисмо олакшади учење тога језика свакоме ономе, који би зажелео то сам учинити. Многи, који ово јасио и одлучно хоће, ипак често није у стању ни отпочети, јер не зна како ће и, што је најгоре, понеко изгуби пуно времена при том сасвим излишно. И из искуства знамо, да упути за самоуке р>уског или маког другог језика, науке или уметности, не могу бити бескорисни. Свак зна, да је неки језик или машто друго лакше научити од учитеља, него ли самоучки, сгш. Уг ^а уох <1осе1 (Жива реч јчи човека)! Књига иикад не може заменити учитеља. Шта више и гледати, како се гата р^ди, „красти очима", није исто, што и учитељева реч. Па ииак, свак може с не много труда и времена научити руски сам, без учитеља. Сва се ствар састоји у томе, да самоук ииа неке системе или методе, иачина или реда у поступању. До тога, разуме се, може и сам доћи, т. ј. учећи неки језик или машта друго, сам ће увидети, да треба читава система правила за тај посао. Истина, дотле може доћи не само доцван, него за такво искуство мора и много платити у труду и времену. То је тако нарочито и зато, што не уме изабрати згодне књиге за ту ствар. Губљење времена без потребе уопште је неизбежно код самоука. Ово је тако и онда, кад добије и добре упуте за поступање. Зато се лако може разумети, колико ће самоук уштедети времена,кад добије обавештења о томе, како му ваља радити. Још нешто, сем упута, потребно је за самоуке. То је, да зна шта хоће и да не изнемогне због сваке препреке или сметње. Или друкчије, да има прво стриљења, издржљивости и истрајности и друго јасно и тачно одређен циљ. Имадне ли једно и друго и добије ли од кога добре упуте за поступање, онда ће имати успеха. Напротив, ако му што од поменутога недостаје, онда је више или мање сумњиво, да ли ће научити оно, што је започео. Ко хоће сам да научи макакав језик, па и руски, нек пође од лектире и нек се ње непрестано држи. Све остало, граматику. речи, стилистику и т. д., као и говорни језик и познавање руског народа нек учи из лектире. Она нек му буде центар рада, почетак и свршетак започетог учења. При том нек му од ирве до последње лекције буде главно оруђе иосматрање. Без посматрања апсолутно је немогуће научити што. Граматика и Фонетика, т. ј. Фонетички иравилно произвођење туђих речи, туђег језика, најлакше, најбрже и нај-

1 Видети наш чланак »Познавање народа п учење језика« у »Педагошком прегледу« 1903.