Prosvetni glasnik

416

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

— Еод нас се ноћас родила једна мала беба и јутрос су сви б шш радосни. Зашто су радосни? — Ко још води малу бебу? — Ко од вас има малу бебу код куће ? — Шта ради беба? — Шта ради мајка кад беба плаче ? — Може ли беба да иде ? — А кад ће моћи? — Има ли ко од вас брата или сестру да сад прохода ? — Зашто не може да ид°: као ти? — А може ли да трчи? — Кад ће моћи? — А дотле шта ћете ви да радите с њом? — Ко још чува бебу? — Од чега треба да се чува? •— А шта може да буде ако се не чува? — Шта још? — Још? .Тош? — Па ко ће да чува бебу од свега овога? — Ко још? — Још? Ко чува бебу да не озебе? — А ко је храни кад је гладна? — Ко је чува да се не посече, да се не убоде, да се не отрује ? — Шта може да буде од бебе ако се не чува? — Ко је вас очувао? — Колико је година теби, Видоје? — Колико је година вашој беби? — Ко је старији од вас двоје? — Колико си ти старији? — Колико је година тебе гледала твоја мајка? — А треба ли ти штогод данас? — Како је оној деци, која немају мајке? — Како се зову та деда? — Има ли које сироче овде, међ вама? — Божо, кад ти је умрла мајка? — Ко те сад гледа? — А како је оној деци, која немају ни оца ни мајке? — А како је вама што имате? — Зашто? — А зашто вас гледају? — А волите ли ви њих? — Јесу ли оно добра депа, која свог оца и мајку не воле? — Чиме ће деца да покажу најбоље да свог оца и своју мајку воле? — А ако не слушају и не уче добро, како ће да им буде ? — Шта су нама отац и мајка? — Зашто се зову наши родитељи? — А шта смо ми њима ? — Како се зове мушко а како женско дете ? — Колико синова има твој отац, Душане? — А колико ћерију? — Колико је то свега ? — Колико ципела вама треба ? — А хлеба ? — Ко то набавља ? — А шта бисте радили да немате оца ? — За шта се ви молите Богу ? — За шта још? — Чију ће молитву Бог пре да послуша? — Зашто? Онда шта ви треба да радите? — Шта још? — Још? — Још? — 0 томе имате и у својој Читанци. Извадите је! — Нађите страну (ту и ту)! — Пазите, да вам нрочитам само једанпут сад, па ћемо други нут да читамо више!... И, настаје читање као што је казано напред. Увек ваља имати на уму, да се из Читанке не мора прећи све. Али што се пређо, то се мора обрадити добро и н> садржини и но техничкој лакоћи у самоме читању. 3. Читање из других ^њига II ако је ово нижи разред опет сем Читанке деца ваља да читају и друге књиге. Ма каква да је Читанка, и ма како се обрађивали поједини чланци из ње, опет никад она сама не може бити довољна лектира у школи за учење читања. Децу ваља поступно уводити и у другу књижевност.