Prosvetni glasnik
340
ПГОСВЕТИИ ГЛЛСШ1К
Не треба мисдити, да се систр-м читања у књижници мора свуда и одмах увести; то може ићи поступно, усвајајући редом оне од изнесених предлога, који понајпре буду потребни. Ни систем давања књига на читање код куће не треба одбацити. Од увођења и проширења првога система — читања у библиотеци — може се само уопште увећати употреба школских књижница, чему ваља увек и тежити. Систем ношења књига кући остаје дакле и даље, али ће му наравно обим постати мањи због проширења система читања у библиотеци, те ће се тако упростити рад библиотекарев. Ну библиотекар ће према потреби (највише три до четири пута у недељи према распореду часова) а најбоље по свршетку часова (ако у школи има часова после подне, и једанпуг послс, подне) стајати колегама на расположењу по четврт часа ради давања књига на читање код куће. Радни часови у библиотеци у старом смислу нису пот р е б н и. За свако узето дело мора се оставити по један листић. У једној наставничкој колегији ио правилу нису потребни нарочити прописи отрајању узимања на читање кодкућеио броју дела, коЈа се могу узети у исто врсме, али ипак свака узета књига треба у току једне године барем једанпут да прође кроз руке библиотекару. 5. Увећавање библиотеке и положај библиотекарев. — При набављању нових ствари за школску књижницу ваља на првом месту имати у виду врсту завода и његове стварне нотребе, које нису у свима врстама школа у свему и нотпуно једнаке. Увећавање библиотеке треба вршити по овим начелима: а) Треба тежити приближно подједнаком обазирању на поједине струке, од прилике у одно су према броју часова и према характеру завода. Занемаривање т. зв. споредних струка ваља избегавати исто тако као и једнострано поклањање пажње другим струкама. На књиге о уметности ваља обраћати више пажње но до сада. б) Прп избору дела за набавку треба пре свега водити рачуна о «) трајној вредности — већа научна нредузећа могу се добро потпомоћи и од наставничких библиотека са већим средствима, (!) стварној потреби. Што је напред речено о избору дела за ручну библиотеку, вроди у проширеној мери и за главну библиотеку. У немачким средњим школама главно место заузимају немачки језик и историја, па њима треба гГ поклањати највише пажње. После тога долазе ФилосоФИЈа, општа и упоредна наука о језику, класични и модерни језици, и тако редом науке и наставни предмети средњих школа; даље, списи о ва-