Prosvetni glasnik

430

ИРОСВЕТНИ гллсннк

Женска деца у мушким гимназијама у Аустрији. — Министарство Просвете наче.шо је донустило, да женска деца, која су као приватне ученице уиисана у јавне гимназије, могу у исто време са мушкарпима у својим разредима учествовати у настави из нојединих предмета. Тако је сада грима ученицама једае гимназије допуштено, да иду на иредавање из математике, Физике и јестаственице у оним разредима, где су упиеане. Ова сад у том смлслу издата наредба Мииистра Иросвете без сумп.е је важан корак у иитан.у средњешколског оаразовања за женскиње, јер нн.је немогућно, ако повољно буду гласили нзвештаји о ресултатнма заједничке наставе, која се за сада заводи само ради огледа и само у ио.јединим гммназијама, да то може бити почетак допније.м иримању женске деце за редовне ученице у мушким гимпазијама. (ЕгаиепМЛипд, 1907. [V. 187.) * Корисно предузе^е — Ирема ранијем договору на једиој конФеренцији, наставници су мушке учитељске шхоле јагодинске, па својем састанку од 20. марта ове године, утврдпли правила, која ће се нижо изложпти, о иодетицашу ученикп речене школе, на самосталан умни рад ван круга редовне наставе. У то.ј је цељи одлучено да се одмах објави ученицима стечај за обраду тема у току 1907. године, од којих Ке се најбоље наградити. Одмах је сутра дан објављено ових двадесет нет тема: 1) Узајмни односи између црквеишколе; 2) Зпачај хритћанске црквеу историјц васиитања; 3) () стварању срцске државе у XIX. веку; 4) Иароднв' умотворине (с нарочитим погледом на круг песама: о Ераљевићу Марку и Косовском боју); 5) Стеван Сремац (Литерарна студија); 6) Религиозно васпитање у породици; 7) Учнтељ ван школе; б) Писмени састави у народној школи; 9) Српске народне мелодије ван вароши, са текстом уз песме и оиисом инструмената уз игре и др., као и са оиисом прилика када се изводе, и тачним назначењем краја из ко.јега су; 10) Хипнотизам; 11) Осећање и моћ осећања; 12) Сиавање н сан; 13) 0 иогрешном мишљењу у оиште; 14) Ноступни развитак иросвеге српског народа од Стевана Немање па до данас; 15) Но „Уиуствнма за проучавање села у Србнји" иснитати бар 5 села или у онште насељених места: села, варопшца, вароши; 16) Нокупити и средити у облику речшша сва имена месности у н око 3 или више насељених места уошнте, по могућности објасннти постапак тих имепа, одредити њихове међусобне ноложаје и нацртати карту; 17) Покуцити и проучити све народне обичаје који се врше при рођењу, венчању и смрти бар у 2 села која су што даље од варонги, варошице и између себе, нарочнто истаћи разлике у тим обичајима; 18) Задруга: деФиииција, јачина, положај чланова међу собом и према старешини, задружна имања, норекло задруге, н.ено јачање или опадање, узроци и једнога н другога; 19) ГеограФски исиитати један сре?, који чини геограФску целину (Јадар, Белица, Подгорина, Сврљиг и др.), 20) Појава човека, његово преимућство над осталим животињама и његов утицај на биљно и животињско царство; 21) Вода и њена улога у црироди; 22) Справљање сирева, масла, кајмака са свима снравама и називима, који со уиотребљавају у извесном крају; 23) Вредност стакла у науцн н култури; 24) Како васпигава свој подмладак прост народ на селу (са тачним означењем краја из којега је узет материјал); 25) Како народ, сеоски и градеки, гледа на школу и учитеље, и однос појединаца,. старијих и млађих, мушких и женских, ирема школи, учитељу и ђацима, (са тачним назначењем краја из ко.јега је црпен материјал).