Prosvetni glasnik
662
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
4. Дудогости об^дасних и срес^их 1ШуО*дских надзорни^а, Јасно је, да, пошто у нојам народног васпитања, чега се овде предложени надзор и тиче, .не улазе само народне школе, него и све друге школе, заводи и установе, било државне, општинске, црквене или приватне, којима је задатак непосредно или посредно васпитно утицање на масу народа, онда и дужности и једних и других школских надзорника морају бити управљене на целокупно народно васпитање у срезу односно у области, као и то, да сви они разлози, који правдају потребу сталног школског надзора уопште или само за народно васпитање и који су наведени под I а) до и) једино могу дати поуздане упуте за систему законских и других одредаба о дужносгима школских надзорника оба чина. Прематоме у круг тих дужности, које се уосталом по садржини могу поделити у две врсте, школско-техничке и адмпнистративне, ваља да уђу: а) Тачно сазнање стручне вредности просветних радника, како би се школска власт могла користити радницима и како би ти радници стално имали уверење, да њихов труд односно немар неће остати незапажен и према томе ненаграђен односно некажњен. б) Тачно сазнање свих недостатака народно-васпитне системе ради предузимања потребних мера на свима школским инстапцијама. в) Васпостављење сталног и иравилног саобраћаја између народноваспитне организације и највише школске власти преко системе школских нижих и виших власти ради вршења пропаганде свега оног, што би како било могло унапредити народно васиитање у целој земљи. г) Тачно знање средишне школске управе бројног стања и Факата уопште у кругу народног васпитања, како би их она могла на нарочити начин прикупљати, сређивати и објављивати ради што већег унапређења тога васпитања, дакле ради оснивања народно-васпитног дела правог статистичког бироа Мииистарства просвете и црквених посдова и публиковања годишњих извештаја о своме раду. д) Сузбијање непотребне нагомиланости послова у највишој школској управи уколико се она тиче народног васпитања, како би она добила могућност за обилније вршење кориснијих послова у кругу тога васпитања. ђ) Уклањање потребе повећања личног склопа највише школске власти уколико би се тицало народно-васпитне системе и отуда пренос једног великог дела административних послова на надзорништво. Посеби се разуме, да се све те дужности према квалитету и према положају школских надзорника једних према другим, као и према односу ових према школским телима, која такође наравно, улазе у предложену систему школског надзора, имају згодно распоре-