Prosvetni glasnik

892

ПР0СВЕТ1Ш гдлсник

један за све. Тегобе и све тешкоће морају се нодносити трпељиво и сви морају бити задовољни оним на што се наиђе и како се добије (одмором, а нарочито храном и преноћшптем). — Кад два иди више наставника пођу у екскурсију, онда ни они не треба да се за себе издвајају те да ученике остављају саме себи, него ваља да су сви заједно и измешани како би наставници уз пут могди обратити иажњу ученицима на све што на нуту сусретну и на што наиђу, те да све виде и о свему се разговоре а ученици и поуче. У екскурсијама ваља ученике увек и за све што се види заинтересовати те да се што више користе и поуче. У вишедневним екскурсијама поред поуке треба да има и шале, песме и друге забаве. Шале ваља да су уљудне, песме родољубиве и омладинске, забава пристојна и корисна. Шала и песма оживљавају умор и прекраћују пешачење. Ученици треба да знају погодне песмо за декламовање о појединим местима, историјским личностима, споменицима и др., те да их изговоре или издекламују у згодном тренутку. За време путовања сваки ученик треба да води путничке белешке, по своме знању и умењу, у које уноси и бележи све утиске с пута, све што је видео, чуо и запазио; да прави нацрте и скице важнијих места, споменика, и мн. др. А да би се то и постигло, наставник српског Језпка треба да тражи од ученика да му те белешке с пута из ексурсије иоднесу као писмени задатак. Наставник, вођа екскурсије, иоред путних бележака води забелешке о ученичком понашању и владању, о њиховим погрешкама, манама, и т. д. које је запазио у појединих ученика како би могао рђаво изобличити а добро похвалити. Само зачуђен поглед или површан нрекор биће понекад довољан па да се рђаво спречи и искорени. Кратак извештај о екскурсији и о раду у њој печата се у годишњем извештају школском за то се и морају водити нутне белешке о свакој екскурсији и о ономе што је у њима ученицима показивато. Вишедневне екскурсије скопчане су с трошком, али тај је трошак такав и толики да су родитељи, ако не свих а оно велике већине ученика, у стању поднети те трошкове. Незнатан је број ученика чији родитељи не би могли тај трошак поднети и издржати у корист свога детета. А да не би сиромашни ученици изостали са екскурсија треба наставници и имућни грађани да се постарају и заузму те да омогуће да и сиромашни ученици могу ићи у вишедневне екскурсиЈе. То се може учинити или путем прикуиљања добровољних прилога за извођење поједине вишедневне екскурсије, или установом школскога Фонда за екскурсије, из кога би се помагали сиромашни ученици приликом извођења у екскурсије. Такав фонд основан је у другој београдској гимназији још 1895. год. под именом „Фонд за екскурсије". И из тога