Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

137

У целој Србији сад је нека пометња у овим предметима. Пређе се учила природа дескриптивно, сад се хоће биолошки, а учитељи у овом ннсу упућени, па је дошло до збрке. У једној школи овог среза није позн. природе никако предавано, а у остадима тек по што год, тек да се каже, да је нешто и о том предаваио. И ако треба сад предавати по заједници живота, опет се махом нредаје о појединим јединкама без везе с другима. Сви су нредмета у главноме добро обрађивани, али пољопривредне поуке су мало где биле у вези с радом у башти; све се свело само на причање. Познавање природе се своди само на нричање. За. пољонривредне поуке овај надзорник вели: да се у том не разуме, али је ипак приметио да ое и ту само прича'; а за поуке за домаћице вели: „канда није обрађивано, јер је само на једном месту нешто о том питано". {А он није умео, или није смео тражити да се у жен. школама што год и о том пропита, јер се у том не разуме.) 1 Све што ђаци из авог предмета знају, то је из књиге учено. Нрича ми н. ир. ђак лено' о каламљењу; а кад му ја дадох перорез и гранчицу, он не умеде да ми нокаже то, о чем је лепо говорио. У мало школа сам нашао из овог предмета по што год од стварне вредности. У башти се слабо шта показује. Само по негде има каква збирчица и то само минерала. У баштн се покаже само кала.чљење и ништа више. Негдеје из овог предавано нешто мало, а негде баш ништа. II ако је ово најлакши и најинтересантнији нредмет, опет се слабо и без воље обрађује. Ништа се не показује у школи, а у поље се не излази. Међутим, све што се из овог нредмета учи, треби да је уз лично опажање и гледање у природи. Природне науке најбедније стоје. Све се учи између 4 зида, па п ту без икаква показивања. Природа се учи само помоћу причања. Речи су све. Учитељи и учитељице задају да се о нрироди и пољопривреди учи из књиге; а неки су сасвим изоставили све. Пз природе сам нашао по што год предавано само у неким школама; а из пољопривреде нигде. 2 Учитељи су видели да не могу прећи све, па су узели само нешто о гвожђу, сумнору п по штогод тако.

1 Врдо је карактеристично ово иаивно признање овог школ. надзорника. Он признаје да не разуме, а оиет иде у ревизију, да оцењује људе који се од њега више разумеју. А овај пример није усамљеи у данашњем нашем шкод. надзору. 2 И ти, којн изосхаве пољопривреду и поуке о здрављу, ипак понављају фразу »настава треба да одговара потребама нашега иарода*!...