Prosvetni glasnik
136
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
вално узима онај ред у програиу. Такви учитељи читају и чланке у читанкама тачно један за другим како стоје у читанкама; а по програму чекају док сврше све из рачуна, ^па тек да геометрију почну, јер „тако у програму пише". Чудновато је ово изостављање геометрије у времену, кад се на све стране говори, како настава у народним шкодама треба да одговара нашим приликама и потребама. Зар нашем народу није потребно да има мадо појмова из геом. облика и да уме најобичније ствари измерити и израчунати? И зар је тешко обрадити ово што је из.геом. облика нрописано, само кад се појмови просто и кратко изведу, па после у редовном рачунању чешће ио што тод и из геометрије израчунава? Ма како ггрограм мењали, рачун мора остати и у њему се о метарским мерама мора учити, а уза све то и може п треба да иде и нешто појмова, мерења, рачунања и из геометрије. И на још нешто морамо овде скренути пажњу читалаца. Нанред смо изнели, како се на неколико учитељеких конФеренција подигао глас, да се геометријски . облици избаце из народних школа. Откуда је то мишљење ? — Није то само тежња, да се настава скратии упрости, или удеси према тим толико потрзаиим „нашим ириликама и потребама", него је то .једно просто неразумевање ствари. А, ко ствар не схвата, место да је нроучи и прво себе поучи, он хоће да се његов глас у реФормама чује и послуша. А његов глас је: бриши то, што не ваља. А ово у ствари само њему не ваља, и не ваља не зато што је одиста без вредности, него што га он не разуме, или не уме да уради. Тако су код нас многе ствари мењане, писане и брисане. Тако су код нас збрисани пређашњи стални надзор и грађанске школе. Место да их нроучимо, правилно схватпмо и што у њима није добро да поправимо, ми повикасмо: Бриши то, не ваља! Најлакше је пљунути, па избрисати, или бацити у ватру што не ваља; али се на тај начин не поправља и не усавршава; тим се путем не крећу напред нослови културни. Познаваље природе с пољском и домаћом привредом и основима хигијене. Овај предмет, као што се види, има назив најдужи, а програмом обухвата највише. И овде закон и програм нису доведени у сагласност. Јер по закону је ово један наст. предмет, а по програму су то три засебна предмета и сваки има засебно ирописано наст. градиво. Тиме су озго упућени и учитељи и надзорници да ове настав. предмете схватају и узимају како хоће. И одиста они тако и чине. То се види из ових примера, ко.је узимамо из надзорничких напомена у извештајима: