Prosvetni glasnik

НДУКА И НАСТДВА

985-

принципа: геодентрике и хелиоцентрике као и историја геодогије: нептунизма и вудканизма. Што сложенији предмет које науке то.је и историја те науке већа, заплетенија, нарочито историја историје. 89. Природве науке осдободиле су човека од притиска природе и вдаде љене над човеком, ослободиле спољњег ропства и зависности, ропства природи, ширећи законе помоћу којих је човек могао овладати природом и користити се њом. Осдобођавајући човека од спољњег притиска оне су га природно ослободиле и од владе онога што је постало усдед неразумевања природе и потчињености њој, а то су религија и духовништво, који су људима проповедали зависност од бога. Оне су га ослободиде од свих предрасуда и страха које је човек имао према природн и упознавајући га све више с природом нагониће га да све више доводи своју природу и живот у хармонију са спољном природом. Али да се укину сва зла која су у друпхтву људском владала и владају, да се дође до праведног стања, до потпуне правде у друштву, може се само рационалним изучавањем историје. Само дубоко и зрело изучавање историје људске може донети плодних резултата у том погледу, само изучавајући законе људског развитка могу се сазнати мере и средетва за поправке друштвеног стања. Само историјски закони могу упутити друштво у правцу ка бољем, само сазнавање и ширење историјских закона може истаћи прави идеал друштва људског. Сви досадањи уображени идеали људског друштва нису потицали из знања историје и њених закона, него су били производи уображења који су потицали само из неправде друштвене без познавања његових закона. Таки покушаји само су више штете доносили него користи, јер заинтересовани осуђујући револуционе мисли, које су биле производ неправде и уображења осуђивали су и саму језгру, борбу за боље и праведннје друштво. Фанатизам бораца може више да шкоди идеји за коју се оеи боре, него отпор од противника. 90. Наука је процес којим се долази до истине. Историја је пут ка правди. Истина је закон. Најсавршенији закон, највећа истина којој тежи друштво људско и његова историја јесте правда. Идеални смер природних наука је истина, идеални смер историје и друштва људског је иравда. Правда и истина су синоними. Истина је правда са гледишта природе ума, појединца; правда је истина са гледишта друштвеног, историјског. А правда није ништа друго до идеалнапропорција, идеална хармонија људских снага и сиособности и рада с природом.