Prosvetni glasnik

2*

СЛУЖВЕНИ ДЕО

19

Чл. 5. Ова решења и но њима издате награде, помоћи итд. објавиће се увек у „Просветном Гласнику". ЗБр. 499 5 септембра 1909 год. у Београду. Министар просвете и црквених послова Љуб. Стојановић с. р.

ИЗВЕШТАЈ г. Миленка Турудића, ванредног професораУниверзитета о гвозденим конструкцијама у Берлииу и његовој околини.

Госиодину Минисгру иросвете. Решењем господина Министра просвете, од 4-ог јуна 1909 год. ПБр. 8346, одобрена ми је помоћ у суми од шест стотина динара, из буџетске партије 64 позиција 8 — „на научне екскурзије", за 1909 год., с тим, да по учињеној екскурзији поднесем извештај. Одзивајући се својој дужности, част ми је поднети господину Министру следећи извештај о извршеним студијама гвоздених конструкција у Берлину и његовој окодини. Из Београда сам отпутовао 9 јул.а, а вратио сам се 9 августа ове год., према томе, провео сам на страни тридесет и два дана. За ово време разгледао сам у берлинском предграђу Ваћ1ет ведике гвоздене зграде, за тропско биље новоподигнуте ботаничке баште, која је тамо из Берлина пре неколико година премештена и најмодерн"1Је уређена. Површина ове баште износи око 50 хектара, а њена главна гвоздена зграда покривена је стаклом и има дужину 150 и ширину 75. метара. Упознао сам се са детаљима и системима великог броја новијих гвоздених конструкција за мостове и станице, на новој варошкој подземној и надземној железници са електричном вучом, чије коштање по километру износи три милиона марака. Надземни делови ове железнице су на вијадуктима од гвожђа. Главни решеткасги носачи почивају на крутим гвозденим рамовима тако, да два рама са главним носачем, ко.ји се преко рамова препушта, образују нарочити носач (Тјзсћ {,г&§ег). Између така два узастопна носача, обешсни су други решеткасти носачи. Висина између улице кроз коју су вијадукти постављени, и доње ивице поменутих носача толика је, да могу саобраћати трамваји и двоспратни омнибуси без икакве сметње. Вијадукти су изведени у ширим улицама — где нема сметње, но при прелазу из шире у ужу улицу, спушта се ова железница нарочитом рампом у нагибу 1:38 до 1:3*2 у подземни тунел, чији су зидови од армираног бетона.