Prosvetni glasnik

20

просветни гласник

Прелази из надземне у нодземну железиицу ограђени су укусном гвозденом оградом, ио којој се иење нарочито заспђено шибље. При иећој дужнни иодземнс лииијо, саграђеие су и иодземие станице, у које се са улицо доспева нарочитим стеиеницама с леве и десне стране колосека. Ове стаиице су уираво нроширен тунел и њихови зидови су обложени каљевима. Све ове линије ради бржег и сигурнијег саобраћаја имају дуиле колосеке. На надземним деловима, ове железиице имају и надземне стаиице у нивоу колосека, у које се иење нарочитим стененицама са улице. Саме станице израђене су веома укусно, махом од бетона и гвожђа. Саобраћај на овим железницама тако је удешен, да у оба правца једне линије, за време од 10 минута иролазе ио три воза; рано изјутра чак је размак између возова због већег саобраћаја само ио 2 минута. Уа возове је дозвољена највећа брзина од 50 километара на саг, средња брзина без задржавања у станицама износи 33 км. а са задржавањем 28 километара на сат. По статистичким подацима, био је годишњн Орој иутника у годинама: 1903, 1904 и 1905 из>.еђу 29 1 / 2 и 347 2 милиона, а годишња иримања су износила у истим годинама нзмеђу 3,660.900 и 4,280.600 марака, и поред ниске подвозне цене, која за III класу износи на растојању од 5 станица 10 пФенига, а на растојању од 8 станица 15 ПФенига, односно у II класи за 50°/ о скупље од цена за III кл. Ова мрежа железница и данас се продужује у поједина предграђа и друге делове Берлина. По себи се разуме, да су се у центру вароши морале за подизање ове железнице савлађивати огромне тешкоће, које су све неуморним трудом техчичара савладане. Нримера ради навешћу, да је линија подземне железнице на Бе1р21§егр1а1;2-у проведеиа исиод хотела Азсћш§ег-а, иод којим се сама станица налази, а тако исго и испод велике трговачке радње 'УУсгШеш, испод чијих су обимних зидова уметнути нарочити решеткасти гвоздени носачи. У Бизмарковој улици, која има ширину од 50 метара, а на дел ; између Шарлотенбурга и Вестенда изведено је укрштање подземне електричне железнице са варошком железницом (Шпцћаћп). Варошка железнпца (Шп§ћаћп) налази се у великом усеку, преко кога је саграђен мост за улични саобраћај Бизмаркове улице од 50 м. ширине. 0 овај мост обешена је конструкција за подземну електричну железлицу, те је на тај начин тешкоћа укрштања отклоњена. На динији између Шарлотенбурга и ВеПе-АШапсер1а1г-а, у надземном делу електричне железнице, пробијена је на Једном месту Фасада једне приватне куће, чпј је партер и остали спратови остао неповређен, па је кроз иробијени снрат проведена железница. Поред изложеног, унознао сам се са конструкцијом и системима свију новијих гвоздених мостова подигнутих иа реци Ширеји, Ландверканалу, као и на новосаграђеном „Телтов-каналу", који полазсћи од предграђа Еепеника, опасује Берлин са југозанадне стране. Канал је илован, има само једну уставу (МасћиотегзсШеизе), са капијама од гвожђа, које се дижу у вис нарочитим електричним мотором од 10 коњских снага. Горња канија састоји се из 4, а доња из 6 решеткастих гвоздених носача — распињача, преко којих долази облога од гвозденог лима дебљине 10 милиметара. Тежина доње каиије износи '20 а горње 16 тона (1 тона=1000 кг.). Уставаје у стању, да за пола