Prosvetni glasnik

СЛУЖБЕНИ ДЕО

21

сата пропусти једну узводно и једну низводно путу.јућу лађу од 600* (тона), што за 270 радних дана чдни годишње преко 8 милиона тона. Иптересантно је поменути, да се саобраћај лађа на 33 километра канада врши са електричним локомотивама, које се крећу по нарочитим 1 метар широким колосецима дуж обала, а само на 4,5 км. са нропелерима. Пренос једне тоне дуж делог канала од преко тридесет километара кошта само око 15 пФенига. Коштање целог канала износи око 40 милиона марака, или приближно 1 милион марака по километру. Преко Телтов-канала саграђен је велики број мостова, којима се нреводи железнички и друмски саобраћај, самих гвоздених мостова разноврсних сисгема има 45. Канал поглавито служи берлинском саобраћају и одводњавању. Укугша му је дужина са једним огранком 45,5 километара, дубина је 2,5 а ширина у дну канала 20 метара. Од гвоздених мостова на Шпреји, има и са свим нових, до сада не изввдених система, као што .је на пример мост за пешачкн саобраћај са средњим отвором од 86 и два крајња но 43 м.; који је саграђен између „Оћег шн1 Ме^егзсћбпе^еИе 11 по пројектима проФесора берлинске политехнико Мнлера Бреслау. Но мање је интересантан и нови мост у Глинике код Потсдана, као и нови мост у Иихелсберге, који још није потпуно готов. Као пример, колико се у Берлину полаже и на уметничку страну мостова, поменућу, да је за мост преко Ландвер-канала од 23 метра распона и 50 метара шнрине тако звани Шарлотенбуршки мост, утрошено 1,5 милион марака. Мост је израђен од клинкера са каменом облогом и особито уметничком колонадом, а довршен је овог пролећа. Поред студија мостова на терену, разгледао сам и велику радионицу гвоздених конструкција Фирме Л1еш, Бећтапп & С~" у КешккепДогЈ-у код Берлина, у којој сам повео и државног питомца г. Антонија Радојевића, слушаоца берлинске политехнике. Овдс нам је показат конструктивни биро, зграда за монтажу и друга одељсња, као и све машине за израду гвоздених конструкција. Та Фирма лиФеровала је нре неколико година и један мост у ваљевском округу. Поред осталог, израђује сада већи број железничких мостова за Бугарску и то потпуно по. пруским нрописима. Сем гвоздених мостова, овде се израђују гвозде1ги кровови, таласасти лимови, цинковање гвоздених делова, машинерија за позоришне бине, железничка еигнализација, торњеви за бежичну телеграФију, од којих онај у Наиеп-у нма 100 висина, израђен од ове Фирме. Овом приликом разгледао сам и збирку гвоздених констоукција за мостове и кровове на берлинској политехници, упознавши се у.једно и са програмом и обимом предавања нз гвоздених конструкција. На завршетку овог нзвештаја, морам истаћи дивљења достојан напредак, који је берлинска политехника у Шарлотенбургу постигла у погледу уређења и снабдовања свима потребама једног модерног завода за последњих 12 година.