Prosvetni glasnik

НАУКА П НАСТАВА

471

сечно: деци по 1—2 рубље, а одраслима по 5—15 рубаља, нрема каквоћи гласа. За све то хоровођа добије од цркве погођену суму (чини ми се: 3 до 8 хиљада рубаља годишње) према стању црквеном. Певачи су у зависности од хоровође, јер може да их кажњава за неуредности губитком плате, а хоровођа одговара владици или проти и грађанству за лепо певање у цркви. На тај начин певање мора бити лепо, јер је хоровођа у могућности да одржава дисциплину. Отуда је у Русији л.епо и привлачно певање, отуда пуне цркве и црква добија стоструко. Без жртава нема добити — без прегнућа нема успеха. За то свештенство у нас не треба да је немарно. Ну пре него се образују певачки хорови при црквама, треба се постарати за учитеље, хоровође, а да се добију пак хоровође за сваку цркву, треба уредити наставу у учитељским школама и богословији у томе правцу. Нарочита школа, или која било музичка школа, то не може дати; јер би значило, да такав ред људи, из такве, државне или приватне какве музичке школе, треба да живи само од тога посла, а то код нас није могуће — нису још прилике за то, те би се стварао пролетеријат. Док учитељи и свештеници то могу успешно да врше, само им треба школу у тој сврси преуредити. Преуредити, велим, зато, што сам имао прилике, да једном од наших најдаровитијих за певање свршених ученика наше нове Богословије Св. Саве изнесем најелементарније штампано солФеђо — и он се апсолутно ништа у томе не разуме. Док међутим, за 9 година, колико траје курс певања у богословији, треба очекивати да невач лако с листа пева. А да се пак добију певачи за све цркве, треба уредити наставу певања у основним школама друкчије. Ово што је прописано да се предаје из певања (теорије) у I и II разр. гимназије (само је и то „неуређено уређење") треба пренети у основну школу, да деца изађу из основне школе писмека и у томе погледу — писмена и за исказивање осећања (певања) као што су писмена за исказивање мисли, и да у гимназију долазе способна да иевају с листа бар најлакше ствари. И онда би и у нас музика ухватила корена у народу, и онда би се створила потреба за праву музичку школу у земљи. Богословија само и учитељске школе могу да нам дају то што нам за сада у погледу црквеног певања и музичких подобности у народу треба, а као резултанта тек може доћи природна појава конзерваторије или музичке школе у пуном смислу те речи. Таква школа, изазвана и створена неодољивошћу опште потребе одговарала би циљу; она би била снабдевена домаћим наставничким снагама, солмизираним из детињства у народу и у духу народа и које би затим своје музичко образовање завршиле на страни. Будући свештениции учитељи — ако се за то спреме 32*