Prosvetni glasnik
ПРНКАЗН И ОЦЕЕЕ
425
На крају овог првог одољка који говори о задатку школске наставе обухвата Хартман укратко све што је речено н изводп резоне: настави је задатак стварање свестраног интересовања. С овпм завршава он теоријски део своје књиге, па прелази на практичан рад: на реша.вање задатка пгколске наставе. Како је овај практични одељак много важнијн са своје практичне вредности и унута у решавању задатка школске наставе, то ћемо се потрудити, да из истог изнесемо "ошпирније важне мислп Хартманове. Пре свега намерни смо да изнесемо његову скнцу за испитивање дечјег мисаоног круга, како бисмо више заинтересовалн школске људе, не би ли се једном отночео и код нас наиредан рад у овом ногледу. Као што напоменусмо Ха-ртман у другом делу ове своје књиге расправља о решењу задатка школске наставе. Овај је одељак обухватио и новија испитивања дечјих нсихолога и он га је поделио на четрнаест глава, од којнх прва износи главне предмете школске наставе. Хартман се огранично на испитивање мисаоног круга деце првог и другог разреда, стога он износи предмете тих разреда. Према главним изворима духовпог живота: искуство и опхођење или боље речено према сазнању о, природи и сазнању о осећању, Хартман разликује два стабла нредмета: природни н историјски. Свако се од ових двају стабла иојављује у низу наставних предмета. Оба су стабла неопходна у васпптној настави. Историјски предмети служе најненосредније етичкој сврхи васпитања, стога они пмају преимућство у васпитној настави. Историјски се нредмети везују за последице опхођења. Дружење може бити или међусобно или дружење с Богом. Стога ови предмети позајмљују грађу своју из човечјег живота или из религије. Код ових предмета ваља разликовати иросрани низ нредмета и религиозни низ. У овај последњи спада: библијска историја, црквена историја, катихизис и црквено певање; а у проФани низ: истордја (у ужем смислу), дрштвено уређење, нолитички земљонис итд. Природни предмети који се свезују са последице жскуства имају посла или с природним предметима или с појавама ириродним. У природне предмете рачунају се животиње, биљке и минерали; у природне појаве рачунају се појаве на земљи и на небу. Из наредне шеме најбоље ће се видети како Хартмап распоређује предмете учешћа и предмете сазнања.
Наставни предмети.
V ч е ш ћ е
а) ствари 1. Религијеки низ: Бибдијска истор. Катихизис.
б) знаци 1. Настава јез. Читање. Иисање.
2. Профани низ: 2. Певање: Историја.
сазнаље
а) ствари 1. Предмети: Наука о животињама, биљке и минерали. 2. Појаве: Ирирод. науке.
б) облицп 1. Наука о величинама: Рачун. Наука о простору. 2. Дртање.
Геограмија. Гимнастика.
Техничка занимања.