Prosvetni glasnik

.30

11Р0СВЕТНИ ГЛАСХШК

Никада не треба да ее у утеницима јави жисао. даје једном пређено градиво В свршена ствар", на којој се више не треба задржавати, и да сву пажњу треба обраћати само на оно, што је на реду. Стога ће добро бити, да се учитељ осим припаднога позивања на раније градиво и с нарочитим се смером враћа на-њ и у току даље наставе, да на ир. задаје писмене задатке и из ранијих делова, ади никако не (разуме се не казујући свога смера), ако ученике није за то спремио бидо радом у школи, било гато им је претходно задао, да код куће пређу те делове, али и у овом је случају потребно, нарочито ако је задатак школски, да се пре задатка увери, уколико је то извргаено. Понављање се врши у диљу утврђивања и у диљу испитивања. Ако методичари и двоје ова понављања, у основи међу њима нема и не треба да буде разлике. Утврђивање се не мпже вршити без испитивања, и ту се учитељ непрестано уверава, шта-знају ученици и како знају, а и испитивање опет није и не треба да буде ништа друго но саставни део увежбавања и утврђивањп, јер оно је у главном средство, да се види, да ли је градиво утврђено. Разлике може бити у томе, гато .је код увежбавања и утврђивања удео учитељев у настави јачи, гато он вигае неносредно утиче и одређује радучеников; код испитивања, кад већ претиоставља, да је постигнуто утврђивање, дакле код заврганога рада за увежбавање градива, учитељ се више повлачи, утиче по<-редно и оставља ученику, да покаже, шта зна и уме. За попављање су историја, јестаственица и добрим делом и природне науке најтежи предмети, пошто се у њих поједини одељци моЈу веома добро знати и издвојени, њихова узајамна веза није увек тако уска, да један део неминовно претпоставља други, као шго је то веома често у језицима и у математици, где се ново градиго не додаје, не ређа, него се управо подиже на старом као на свом темељу. Еао у језицима и у математици тако је и у свима вегатинама, и овде се у разним варијацијама и комбинацијама непрестано враћају раније научени елементи. Стога се у овим предметима јавља „иманентна репетиција", јер се у даљем напредовању увек понавља и раније, самим се даљим током у њима утврђује и претходно градиво (речи, облици, синтактичка правила, основне онерације готово аепрекидно, Формуле, у цртању линије, у гимнастици покрети, у музици тоновп), понављање се вргаи готово само од себе, — али су зато у овим предметима тим опаснији прекиди и несистематски рад. Понављања су овде потребна вигае ради прегледа, ради посматрања градива с других ста,јалишта него ли рпди утврђивања његова, пошто се ово готово ненрекидно врши. У оним нредметима пак при понављању и само утврђпвање игра веома велику улогу, и стога је оно и теже него ли у језидпма и у математици. Оним су понављањем ученици много више оптерећени, у историји. у јестаственици и у ириродним наукама има много више чи-