Prosvetni glasnik
СЛУЖБВНИ ДЕО
41
за-њ несавладљиве тешкоће. Све тешко камење, које му стоји на путу, & које сам не може уклонити, нека уклони учитељ претходно за-њ, а њему остави, нека учинн то с онима, за које је дорастао. Ово је потребно нарочито за стране језике, да учениди не би били управо нагоњени, да се служе готовим преводима 1 . Стога треба да препарације задуго, а нарочито при улазу у свако ново штиво, све док се ученици не навикну на особености његове, врши с ученицима сам учитељ на часу. Све граматичке и стилистичке особине, све непознате речи, све потребно стварно објашњење, па и читав превод, — све то треба да је с ученицима заједнички разрађено и израђено, и ученицима остаје као задатак за идући час само понављање и утврђивање. У даљем току ова ће се препарација у школи све више ограничавати и напослетку се задржавати само на оним тешкоћама, које ученици че би могли сами савладати. Али учитељ не треба да се увек задржи само на оном, што се у школи прешло, и што је задато. Један ће корак бити к самосталном раду и то, ако учитељ узме н. пр. који непознат текст и употреби га за пробу и за контролу свога рада. Он ће се ту, што је могућно више, повући и оставити ученике, да сами раде. Том ће приликом опазити, како ће се ученици умети наћи, колика је зависност појединих ученика од (школскога или домаћег) припремања (многи одлични ученици ту тону, а многи осредњи срећно испливају), и у ком правцу треба понављати и утврђивати градиво (да ли јен. пр. граматичка страна слабија, или ученицима недостаје познавање речи и т. д.). Учитељ мора водити рачуна и о томе, колико ће времена бити ученику потребно, да се спреми и изради, што му је задато. Ово је индивидуално различито, као што је различито и памћење, замишљање и схватање у ученика, и једне мере ту не може бито. Ни овде се учитељ не може управљати ни нрема најбољим, те да сувише високе захтеве поставља, ни према најгорим, те да због малих доза рад остане без потребнога утицаја на већину ученика. Умешност и уметност његова ће се огледати и овде у томе, што ће умети подесити за велику средину праву меру, па ипак дати и неколико подстицаја за оне, ко.јима је потребно јаче наирезање. Али се дозе за ноједине не смеју много смањивати, наставни се циљеви морају постићи, и за учитеља је доста, ако је учинио све, што му је у снази, да све ученике поведе са собом. Али све не стоји ни ту до воље и до способ-
1 Није гдавно, да се учитељ »не да варати«, но да се у настави (као н у васпнтању уошпте) стане на пут свему, што бн ученика могло навести на то, да вара. Дакде учите.т. не треба да вели: на дам се варати. или: не дам, да ме ти параш, него: не дам, да се ти научиш варати. И ту иолазити од ученика, а не од себе.