Prosvetni glasnik
СЛУЖБЕНИ ДЕО
53
вањем (нриповетке, описи, прикази, прво у сасвим иди готово непромењсном обдику, до кога се долази честим преиричавањем градива, па посде све сдободније, са све мање препричавања, напосдетку и посде једнога читања). Ово су задаци првих годипа. Касније се предази на кратко исказивање садржине, на преводе на матерњи језик (иди с матерњега језика у страним језицима), на приповетке, описе, приказе и завршује са сдободним радњама. Садржина задатка не мора бпти увек позната, ни у матерњем ни у страеим језицима (може се н. пр. узсти .за задатак која ученицима ненозната басна), ади с речима, с граматичким и статисгичким особинама у њој морају ученици бити добро упознати. Писмени су задаци, као и вежбања, шкодски и домаћи. Шкодски се задаци раде у току редовне наставе на часу, заузимају спочетка само један део часа, док се касније не протегну на читав час. Домаће задатке раде ученици код својих кућа, за њих се да.је краћи иди дужи рок (никада врдо дуг!) и они су обимом већи од шкодских задатака. Задатак је ових, да ученик, неограничен временом и нестешњен уобичајеним шкодским придикама, сдободно искаже што зна о једном задатом предмету. За ученике најнижих разреда довољна су домаћа вежбања. Истом кад ученици у своме знању ојачају тако, да могу и самосталније радити, могу се тражити од њих и домаћи задаци. и тада им ови могу и више задовољства чинити. Ту границу није тегако одредити. Кад учитељ види, да са својим ученицима од насдедовања ^може прећи и на самостадније приповетке, описе и ириказе, може тада отночети и с домаћим задацима. Ади докаће задатке прати једна незгода, због које су иротив њих често и они, који у њима не виде преонтерећавање ученика, и који иначе нису противни свим домаћим ра.довима уопгпте. Незгода је та у томе, што домаћи задаци уместо да развијају саморадњу и самостадност- у ученика, чине их зависним од других, те тиме не само да промашавају свој циљ него и у морадном погледу рђаво утичу на ученике. јер се ученици ту служе и недонуштеним средствима и издају туђе за своје. Постоји мишљење, да је томе тегпко, па и немогућно доскочити, те да је стога најбоље, сасвим обуетавити ове задатке. Насрећу, добре се стране домаћих задатака ипак зато не морају жртвовати, јер је оно мишљење оправдано само за прилике, где се да-је маха развоју и рђавих сграна, а, ове никако не морају бити неминовне посдедице домаћих задатака. Ако се овима сувише много не тражи, ако се природним пугом одвајају од наставе, ако ученици осећа.ју, да су њима унутарње унлпређени, они ће их и сами тражити, као што то показује искуство и у нас и на многим странама. Нарочитоје пак потребно, да се и ту откдони мисао на оцењивање и на утицање на