Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУДТУГА " 291

дити добивене троугле и образовати нове облике. Ако. се измени слична игра,' уводећи различите ниансе, добиће ее много интересантних комбинација помоћу којих ће деца бити упућена, да приме појам о равноетраном троуглу, паралелограму, о углу и његовим крацима; овде ће добити појам о основици, висини и величини површине. У настави основне школе, могу се досити два случаја : )гли су деца припремљена у дечјој башти или није било оиог припремања. У послсдњем случају елементарна настава мораће бити заснована на самој идеји (учинити да депа добију појам о мери за величину, дужину, тежину и занремину), али је потребно да се овај уводни рад што озбиљније ностави, с обзиром на раније деч.је доба; треба да буде евршен у току првог семестра, и да буде допуњен знањем исписаног бројања, које се може у почетку вршити цртицама, потом римским, па арапским цифрама. Даваће се исти проблем, употребиће се исти методи као и у дечјој башти, али у облику лекције а не игре. Ако су деца била ирипремана, знаће да броје до 10, и моћи ће да раде рачунске радњс са бројевима прве десетице. Мислим, да треба сматрати у основној насгави додавање и одузниање за најважније рачунске радње, не смемо тога ради рећи, да деца нс могу да раде множење и делење, него да им треба у почетку скренути нажњу на прве две радње. Са децом, која би била ирипремљена у дечјој башти, изгледа ми да би било могуће почети прво са упознавањем имена рачунских радњи и самог рада. Игра иостаје проблем, чије сс решење пише у циФрама. Пошто су сс уиознали са јединицама, ирелази се на десетице. Материјал, којим се служимо за об.јашњење, биће исти као и у дечјој башти. Деца се упознају са метром, покаже нм се да он садржи 10 с1т. Од метра ее нрелази на грам, а огледом номоћу теразија, деца ће увидети да 10 грама теже као један декаграм. Потребно је десет тежииа једног грама, да би њихова тежина на теразијама била једнака тежини једног декаграма. Колико има грама у 2, 3, 4, итд. декаграма н како ће то ноказатп ? Било би добро имати мале тегове од калаја или нечене земље, чијс би тежине нредстављале тачно декаграме. Као проблем, могло би се додати: да се нађе тежпна два тега, од којих је један од два декаграма други од три. Било би такође добро имати чаше од белог метала, које би напуњене неском биле тешке 10 грама; стављајући 2, 3, 4, итд. пуга више песка увек ће се тежине иовећавати толико нута. Чаше треба да буду таквих димензија, да свака садржи ону нрсд њом, тј. треба имати десет чаша по 1 декаграм, 5 по два декаграма, три по три декаграма итд. Деца мере засебно две чаше од по једног декаграма, сипају њихову садржину у једну чашу од два дскаграма и виде, да је садржина тешка два декаграма. Јасмачрам, да су ова вежбања врло важна, јер иомоћу њих деца добијају иојам о сабирању јединица у нову целииу. Рад, да нспразне несак из