Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРЛ

299

којим ће се доцнијо при рачунању служити. Тако изрезавши на површини: 7X8; 6X3; 5X9 ит. д. и уносећи их у таблицу множења исте димепзи.је, утврдићемо мало но мало нроизвод у дечјем памћегћу. Ио методи, коју препоручујем, овај ће се рачун удружити мерењу иовршине троугла и утврдиће појам геометријске трансФормације. Препоручио бих, да се нарочито покуша најразличнијим могућим примерима, да се добију једнаки производи, који почињу најлакшим: 5X5; 4X5; 3 X 5. а свршавају се најтежим: 6X7, 7 X 8 и т. д. Требало би коиструисати ову таблицу у великим димензијама и ставити је на зид у разреду. По том ће се нрећи на проблеме о тежини, запремини и вредности, идући од прастичних вежбања ка вежбањима усмених рачуна. Изгледа ми, да у овом геометријском нредстављању површине, задати проблеми могу бити доста компликовани и да 1.е их ученицн моћи рашчлањаватн доста лако. Било би добро узети ове проблеме из нрактичног живота и Физике. Узимам слободу, да нредложим: да се учини да деца упознају мерење топлоте термометром и да им се објасни како се пзражаиа количина топлоте у калоријама. Овај рад допуниће у многоме проблеме о .множењу двоцифрених бројева и дозволиће, да сс израчуна температура смесе као и да се овери резултат огледом. Пошто је на овај начин проучена стотина, прећи ће се на ралун са стотинама помоћу квадратног дееиметра. Овај успех моћи ће се постигнути без нкакве муке. Деца ће лако разумети нравила математичких онерација и моћн ће практично научити однос различитнх мера. Ја не захтевам, али мислим, да би се метричким спстемом могла деца брзо упознати са десетицама, стотинама и т. д. тако да им се метричким пребројавањем да. иде.ја о децималним разломцима и раду са овима. Дошавши затим на ироучавање броја 1000 било би важно показати огледом да 1000 см 3 теже 1 кгр. Ако су деца разумела децималне разломке и начин да их изразе, може им се задати, да нађу специФичну тежину тела у виду разломка. То ће нружити много практичиих проблема и олакшаће Физичке нотације. Тако, ако ноставимо као основицу елементарне наставе не рачун, него знање о величинама и њиховој узајамној зависности, не само да ћемо дати деци серију врло ваасннх појмова за доцнију наставу, пего ћемо ставити ову науку ближе домашају њиховог схватања. У ствари, развијање њиховог духа чини само ,аа се понови дух човечанства, увек су бол>е схваћене величине од бројева, геометријска слика је јаснија од броја. У току рада, можда ће се наћи међу њима они, који ће представљати број 3 као троугао, број 4 као квадрат и ова геометријска предстанљања служиће пм као материјал за нове конструкције.