Prosvetni glasnik
19
учених напамет. Наши ђаци увек ће полазити од целине, аналисаће је и проналазиће нарочито оне појединости чија лепота и емоционална вредност највише доприносе јачини првобитнога, још нерашчлањеногаутиска. Истина, ја из искуства знам да је естетичка анализа веома тешка, да се једва изводи и усмено, када у раду учествује и наставник и цео разред, — а у писменим задацима она се обично своди на рђаво и расплинуто препричавање. Но ја ипак мислим да тешкоће, ма колико биле велике, нису и немогућности. Ја чак верујем да су наши ђаци пре ненавикнути него од природе неспособни за разумевање и осећање појединачних лепота какве прочитане песме. Учестаним покушајима они ће се навикавати, и најзад морају успети, — у границама до којих естетичко разумевање у средњој школи уопште може да иде. Тај успех никада неће бити толики да се ђачки задаци изједначе са анализом Дучићева Сунца у Сриском Књижетом Гласнику, јер тако висок циљ не поставља себи ни сваки наставник литературе; највећа добит биће у томе што ће се развити смисао за лепоте стила и створити навика на лагано и пажљиво читање са разумевањем, — а то је, изгледа ми, довољан разлог за употребу естетичке анализе у писменој настави. Теме из историје књижевности морале би такође базирати на проученом тексту, који би се читао са хартијом и писаљком у руци, место уобичајеног јурења преко страница, да се похватају само главни конци фабуле. У задацима би се тада више говорило о делима него о писцима, који се не могу увек упознати сасвим. Претпоставља се, наравно, да ћемо и ми једном имати добра школска издања, и у њима наћи материјала за најлепше и најинтересантније теме. Јер како се иначе могу износити Гундулићет и Качићеви иогледи на Словенство (VI разред), Доситејеве мисли о књижевном језику и народном иросвећивању (VII разред), Рефлексије у „Горском Вијенцу", иоглавито у говорима владике Данила и игумана Стефана (VIII разред), — све то, као што се види, врло добро нађено — ако ђаци немају при руци свих потребних књига да се темељно обавесте. Шта више, ја мислим да би такви предмети захтевали и нарочиту претходну спрему уочи онога дана који је одређен за писмени задатак, — у ком обиму и на који начин, видеће се из другог дела предавања. катарина богдановић (Наставиће се)
О МУЗИКАЛНОМ ВАСПИТАВАЊУ I Настава музике у школама У нас има безброј културних питања која још нису решена. Међу тим питањима има и врло крупних и врло важних. Једно од врло важних 2*