Prosvetni glasnik

0 Васпитању у Енглеској

211

тује, власт постаје господар над болесником, а породица без моћи. Болесника однесу из куће у болницу за заразне болести; ако умре, породица га не види, а ако оздрави видеће га тек дуго после оздрављења. Законодавца енглеског се не тичу осећања и вапаји породице; њега се тиче народно здравље; због једнога слабога не треба да пропадну, не сви други јаки и здрави, него ни пола здрава и јака члана друштва; болесноме треба дати сву најбољу негу, али болесника треба да негују стручни људи а не разнежени сродници у кругу читаве породице. Здраве треба спасавати, по сваку цену чувати их даље од болесних; здрави и јаки треба пред собом да имају што мање примера слабости и ништавила људскога. Радећи овако, Енглези нису ни мало заостали у осећањима милосрђа, пре би се рекло да је оно код њих развијеније, дискретније, деликатније, паметније, но код других народа на континенту. Они нису од милосрђа створили култ људских патњи, као Французи, нити од болница храмове болести као Немци и Швајцарци — него куће у којима се заборавља колико је могуће више на болове и људске патње. Радећи овако, Енглези нису занемарили умно васпитање, као што се многима на континенту чини. И ту се одабирање помаже и врши доследно. Даровити, јаки умно Англо-Саксонци у Британији се могу до воље развити; умној елити се у томе иде свима средствима на руку. Данашња умна елита енглеска се може мерити са најумнијим људима других раса. Енглеска школа можда даје мању суму знања него друге школе, али свакојако даје више солидних глава него друге школе. Овај начин подизања, одгајивања англо-саксонске расе, коме је основа у овоме: снажите се, јаки; јачајте вашу снагу, здрави ; горе главе, сви! дао је најбоље резултате. Отклањајући слабе, помажући здраве и јаке, Англо-саксонци су створили од себе најјаче људе на свету. ЈОВ. М. ЈОВАНОВИЋ

МАТЕМАТИКА У ОСНОВНОЈ НАСТАВИ Нема сумње да је и за математику и за остале предмете од највеће вредности оно градиво које је намењено почешној настави. Ту се добивају први појмови и основи њихови, ту се удара камен темељац за свеколику наставу у основној школи. Појамно је да та основа треба да је довољно поуздана и солидна. А да се она постигне, стоји пре свега до марљива и методичка рада наставникова, а затим до доброга уџбеника, било као помоћне књиге за наставнике, било као ручне књиге за