Prosvetni glasnik

Службени Део

155

горња разреда исто онако као и у првом разреду, т. ј. почеће се из почетка па докле се дође. Ова прелазна наређења, која се тичу само језика и ни у колико не засецају у историје књижевности, вредеће за две наредне године. VIII Просечан успех из свих предмета у корпусима је испод средњег. Он је приближно онакав какав би био у нашим школама прве године после повратка у Отаџбину да наша деца на страни, за све време рата г нису ништа учила. Овај назадак може се поправити сзбиљним систематским радом и стављањем школа у погодбе које одговарају том раду. Мимо то, кукољ се чисти, а добро зрно се гаји. А да би се кукољ очистио и у очима ученика добило тачно мерило за разликовање знања од незнања и рада од нерада, оцењивање мора бити строго и правично,. куд и камо строжије него што је то данас у руским школама. Ево шта говоре бројеви: У Руском Корпусу у Сарајеву од 327 ученика одличну оцену добио је 21, врло добрих било је 109, а добрих 46; остали ученици, и ако то у списку, који је школа за мене спремила, није изреком казано, без сумње су слаби; таквих има 151, дакле нешто мање од 50%. С погледом на то што је овај корпус први стао на снагу и имао прилике да развије јачи рад, оцена је приближно тачна. У Донском Корпусу у Билећи је друкчије. Тамо има одличних 20, врло добрих 65, добрих 105, задовољавају 122, а не задовољавају 14,. другим речима: од 330 ученика, који су оцењени, недовољан успех показало је нешто јаче од 4%. Ово је апсолутно нетачно, и овакво оцењивање (било да је за ову или за прошлу годину) само квари ученике, а никако «х не подстиче на рад. Ретки су наставници и у овом и у другим корпусима, код којих нисам био на часу, и у мојој бележници мало их је, код којих није забелеЖено: „успех слаб". Настаје питање: како да поред толиког незнања падне само 14 ученика, и то свегау два разреда: 5 у У1-ом и 9 у Ш-ем ? Кримски Корпус, за прво тромесечје ове школске године, даје ову слику: одличан један (и то у У1-ом разреду), врло добрих 29, добрих 175, задовољавају 98, не задовољавају 233, другим речима: од 536 ученика, који су добили оцене, има 40° 0 слабих. И ово је оцењивање врло благо, и по мом дубоком уверењу, кад би се добра половина од оних.. који су добили оцену „добро" и „довољно", преместили у групу слабих, добило би се у овом корпусу 400 слабих учеиика, и то би "била права слика сувременог стања његоваА да се моја оцена потпуно слаже

1 Да би она била потпуна, треба истаћи још једну појаву, врло карактеристичну за прилике у којима се овај корпус налази. То су ученици који нису добили оцену из једног, два, три и више предмета. У извештају разредног инспектора Кримског Корпуса читамо: У првом тромесечју ове школске године из једног, два или три предмета није добило оцену 107, а из више од три предмета није оцењено 62 ученика, дакле од 593 ђака за њих 169 не зна се шта знају из тих предмета Како је ово могућно кад школа има 21 одељење, од којих је у најмањем 18, а у највећем 33 ђака? Ако разгледамо ову појаву по одељењима, слика је још ужаснија: у VI 4 на 21 ученика оваквих неоцењених долази 12, у VI 3 на 21—10, у VII 3 на 30—21 (четворица су доцкан примљена), у VII 2 на 32—18, а у \'Н/1 на 30—20!! Узрок овом^треба тражити у општој несређености која је доскора владала у овом корпусу, а иоглавито у самом месту, т. ј. у пределу, у ком се корпус налази. Около је шума, и учекик к*