Prosvetni glasnik

608

Просветни Гласник

школе. И ако бисмо чак и у овоме — III разреду — нашли ученика који неправилно читају, узрок ће томе бити само у ономе схватању да на часовима читања треба само читати, јер је то час читања. Грешке у овоме погледу показују се и свете доцније. Поменуо сам да циљ учењу читања у III и IV раз. основне школе, а нарочито у гимназији, треба тражити у општем циљу који има изучавање језика. То значи да читању није задатак да ученика научи читати, већ да га уведе у језик — чишање има да иомогне изучавању језика; граматика, читање и писмени састави у пшназији имају да служе овоме циљу. Све три ове гране науке о језику имају један исти задатак, но само употребљују различна средства за његово постигнуће. Оне имају веома много додирних тачака, оне се узајамно помажу и заједно раде на постигнућу циља. То треба запамтити, јер је игнорирање овога главни извор неспоразумима и погрешкама. Три гране — граматика, читање и писмени састави — немају свака свој самосталан пут, већ се узајамно потпомажу, ослањају се на оно што су посебно постигле, воде рачуна о постигнућу општих резултата, и тако заједно иду општем циљу. Ово ће бити најјасније ако изложимо општи циљ учења језика — у нашем случају српског језика — и покажемо како читање потпомаже постигнуће општега циља када спрема основ или сабира материал за граматику и писмене саставе, и како се са друге стране искоришћује на часовима граматике и часовима писмених вежбања. Општи је задатак српскога језика да научи ученика да разуме написано, да искаже своје мисли тачно и правилно и усмено и писмено. Специално граматика улази у етимолошке и синтактичке основе језика, када има да објасни законе о постанку усмене и писмене речи. Граматичким вежбањима се тежи да се ученици упуте да сами излажу своје мисли логички и граматички правилно. Читање, пак, тежи да привикне ученике на правилно схватање туђих мисли и да их упозна, у коме то обиму настава дозвољава, са књижевношћу. Вежбање у говору, обогаћавање ученичкога речника и привикавање на правилно излагање ето је у кратко формула општега циља српскога језика. Поменули смо да се овај циљ постиже на та тај начин што ће свака грана српског језика посебно радити свој задатак, али ипак ученик мора осетити да између њих постоји извесна унутрашња веза и да на свима часовима он учи српски језик. 0 честоме преплетању њихових циљева и средстава биће говора доцније, када о свакој грани будемо посебно говорили. Сад ћемо поглавито говорити о читању. На разним степенима развића и читање има различне циљеве. У нижим разредима основне школе поглавито се обрађује техничка страна, савлађују се тешкоће при шчитавању. У трећем и четвртом разреду тежи се течном читању, а у исто време удара се основ једноме истинскоме естетичноме читању, ученици се уводе у богаство језика, у колико је