Prosvetni glasnik

Практички учитељски испит

621

Кад кандидат дође дан раније, онда му комисија ставља на извлачење методске јединице. Извучену методску јединицу кандидат треба да обради што може најбоље, онако како је учио у својој учитељској школи. Пре него ће приступити обради, треба да оде наставнику дотичног разреда у коме ће предавати, те да се распита о пређеном градиву, о раду и реду који је заведен у вежбаоници. То му је неопходно потребно ради самог његовог успеха. Том приликом кандидат ће распитати и о наставним срествима која треба да спреми за рад. Учитељ вежбаонице ће му у томе стајати увек на расположењу. Он ће му дати и изворе одакле ће црпсти грађу за обраду свога предавања. После овога кандидат ће приступити изради припреме за предавање. Многи греше те одступају при изради предавања од онога реда који су учили у својој школи. Обично раслитују како тражи обраду ове припреме наставник методике који је члан комисије, па покушавају тако да обраде своју припрему. Тај покушај често пути учини те кандидат изради своју припрему лошије него што је то радио као ђак. Комисија прима припрему, а не обазире се да ли је она израђена по формалним ступњевима или по логичком реду. Стога је најбоље за кандидата да ради онако како је учио. И припрему ваља израдити чисто, читко написану, с издвојеним одељцима и ступњевима, што се може боље. Градиво да се не узима само из одвећ сиромашних уџбеника, већ из већих књига којима се наставници служе. Градиво да се добро проучи, те да се после при предавању предавач не присећа и размишља шта ће рећи. Зато је довољно време од 24 часа. Кад сутра дан буде на испиту, кандидат треба да је раније од комисије у учионици, те да припреми све што му треба за рад. Кад почне предавање, кандидат ће се трудити да представи израђена учитеља који уме да влада и собом и децом и наставним средствима. Он се неће обазирати на присуство комисије, те ће на тај начин бити природнији и бољи. После свршеног предавања, сви кандидати доћи ће у Учитељску Школу, где ће их комисија позвати да свој рад бране с гледишта дидактичког. Комисија узима у оцену како ће кандидат бранити своје предавање и јесу ли његови разлози психолошки и педагошки правилни. Стога, кад се кандидат позове да образложи свој рад, треба да изнесе: циљ своје методске јединице и циљ и важност дотичног предмета у основној школи; утицај наставе на душу дечју и васпитни значај у томе раду; да образложи, ако може, зашто је радио онако како је радио, а није друкчије. У опште, том приликом треба да се види да кандидат влада потпуно методиком дотичног предмета. Обично кандидати кажу неколико својих погрешака које су приметили у раду, и онда веле да ће за друге грешке чути од комисије. Такво образложавање пре