Prosvetni glasnik

622

Просветки Гласник

личи на ђачко, но на разлог израђена учитеља. Да у ту погрешку не би пао, кандидат ће пре самог предавања припремити разлоге о свом раду. Ако му је потребно, може то и скицирати, служећи се и методиком и другим књигама које у местима где је учитељска школа може у изобиљу наћи. На тај начин он ће бити у могућности да на критици изађе као озбиљан кандидат који је спреман да да научне разлоге за свој рад. Многи кандидати и сувише слабо схватају овај испит. Некако се зацарило мишљење да треба само стећи право, јавити се и положити га. Међутим, у ствари није тако. Ове године у Алексиначкој Учитељској Школи одбивено је са испита седам кандидата од 45 пријављених, само с тога што су им теме обрађене с великом неписменошћу. То је резултат поратног школовања на течајевима. Други опет оцењени су оценом довољан, и ако имају оцене у раду школском одличан, само стога што су на своју припрему за предавање одвише олако гледали, те у место да докажу свој одличан рад у школи, они су се представили као добри. Неки су на самом образложавању свога рада показали потпуно незнање методике, а о психологији и да не говорим. А психологија је за учитеља толико исто важна, ако не и више, као и педагогија. Комисија цени и домаћу тему и припрему, писменост, начин излагања, одржавања реда, начин употребе средстава и начин брањења свога рада. Стога препоручујем младим учитељима да ове напомене прочитају пре но што ће ма шта радити за испит. ЈОВ. С. ЈОВАНОВИЋ

НАЦРТ ЗАКОНА ЗА СРЕДЊЕ ШКОЛЕ Министарство Просвете разаслало је већ поодавно Нацрт закона за средње школе израђен од Одбора Главног Просветног Савета, па тражи од наставничких зборова да своје реку о самом закону. Но о принципима на којима је израђен Нацрт, није било говора, а ти принципи су посве иогријешни, и средње школе морат ће, уз малу корист, да буду народу и држави од велике штете. Њемачка и француска средња школа^ изграђене на истим принципима, нанијеле су народу велике штете, али ни издалека колико наша; па ипак ти народи мијењају школу из темеља; а ми је — у горим приликама — канимо задржати. Нека ми буде допуштено упозорити на те погријешне принципе. I. Средњу школу има да отвори држава свагђе гђе се сабере 40 ученика који је хоће да полазе, а особито онђе гђе мјесто може да удеси школску собу и остале потребе (Члан 6. до 16. Нацрта Закона