Prosvetni glasnik
Д-р Ђорђе Натошевић у Србији
5
остали предмети, „буба" напамет, место да се упућују деца да изналазе сама правила и да их свесно употребе. У Рачуницу мисли Натошевнћ да би требало унети неке нове ствари, а за геометрију ваљало би налисати уџбеник. Уз ове три главне радње у основним школама, долазе још три споредне и забавне: цртање, певање и гимнастика. Цртањем се развија осећање за чистоту, лепоту, правилност и симетрију, и изоштрава моћ представљања. Поред тога оно је и од велике практичне користи. Због тога је код других народа уведено цртање у све основне школе. По два и више часова недељно деца уче већ у I разреду да праве геометријске и друге облике од правих линија; у II криве линије и облике од лишћа, воћа и цветова; у III разреду узимају делове животињског и људског тела и почињу да се вежбају у занатлијском цртању. Нешто од свега овога требало би увести и у наше основне, а нарочито варошке, школе. Као наставници овога предмета могли би се згодно употребити учитељи цртања са средњих школа. Певање, поред тога што снажи груди и изоштрава ухо, побуђује још и морална и естетска осећања боље него које друго средство. За оиај мах док неко пева, престаје му у души свако зло, а сва добра оживе. Певање опитомљава и оплемењава, патриотска песма развија љубав према отаџбини, а јуначка према јунаштву. Певач је мио и драг сваком и свуд, и сам собом је задовољнији. Зато је потребно да се певање и у нашој основној школи негује, тим пре што је и наш народ певач више него други. У нас има много дивних народних мелодија; њима свима треба само дати лепе текстове. Добар текст у познатој којој лепој мелодији више добра учини у народу него дебеле књиге. Старију младеж учитељи би требали да уче и хармоничном певању. Задаћа је школе да развије и изобрази целог човека: не само душу него и тело, слугу душе. Слабо и болесно тело више заповеда него што служи. Зато је гимнастика поглавито средство за развитак и оснажење тела, уз које иде и здравље и дуг век. Гимнастичке игре оживе, разведре и развеселе децу, и омиле им школу. Осим тога гимнастика је н добро средство за одржање дисциплине у школи. До скора се радила по школама само обична гимнастика, а од последњих ратова у Америци и Европи усвојена су још и војничка вежбања за мушку децу. За нашу децу ово је још важније и потребније, јер нама предстоји више борбе него другима. Српски народ стекао је јунаштвом својим лепо име код осталих народа, а јунаштво нам је остављено у аманет од наших мајки и дедова. Све ове примедбе, које Натошевић износи у свом извештају, у главном се односе на основиу школу са три разреда. Њу он држи за важнију од главне школе (четвороразредне), јер је она, заправо, народна школа у којој се цео народ учи. Због тога би требало још из IV разреда пре-