Prosvetni glasnik

404

Просветни Гласник

груде. Такво одељење не значи истицање кскључиво даровите деце, него значи пре свега разред са малим бројем ђака, међу којима нема ниједно слабо, лено, или тупог темперамента дете. Затим, нарочити дар се може кињити и изопачити, али се нивелисати не може. Дар је аристократизам, и ту ништа не помаже. Машта, мисао и израз даровитог и недаровитог детета сасвим су разне области. Сви ми који радимо у тим гломазним и просто збубаним разредима, сви ми добро знамо да нам настава никако не може да буде обухватна, него само наизменична: или зева онај даровити, или су немирни они остали. Зато је по обе стране боље да нарочито талентовано де'те доспе у одељење оригиналних и бистрих. За њега је ту прилика утакмице, дакле праве гимнастике духа, а уједно и школа скромности, јер је једнако жива могућност да други може бити још бољи и јачи. А од осталих, ограничених и слабих, отклоњен је тим начином читав ред непријатних и директно шкодљивих утисака од појаве оног једног који стоји у разреду као застава, увек апартан и недостижан, са стално и одмах подигнутом руком, са писменим задацима који су супериорни до понижења оних осталих. У нашим великим гимназијама, где многа одељења једно за друго и не знају, због полудневне наставе се тако рећи никада и не састају, могле би се, без сваке ларме и незгоде, по интимном договору наставника, кренути, почевши са другим и трећим разредом, такве паралелке даровите и оригиналне деце. ИСИДОРА СЕКУЛИЋ

ДЕМОКРАТИЈА И ОПШТЕ 0БРА30ВАЊЕ Да се одреди правилна веза између ова два појма, потребно је један и други поближе одредити. Шта је демократија, прилично нам је јасно, бар нама Србима, који се претргосмо доказујући како смо ми народ демократски, те не знамо ни за какву разлику међу сталежима и појединцима. Ако игде на свету, а оно без сумње у нас влада цео народ, имајући једнако, опште, директно и тајно право гласа, те тако бирајући парламентарно заступство, које не само што ствара законе, већ до којега стоји и влада. Значи да је V нас потпуно зајемчена једнакост свакога и циглога држављанина у свима правима и дужностима. Тако је у теорији; да ли је тако и у пракси, то у овај мах нећемо испитивати. За наше расправљање довољно је ако је појам демократије јасан макар и у теорији. А ето он нам је, иза француске револуције, и разговетан. У политичком смеру значи демократија владу целога народа, за разлику од владе аутократске, где влада појединац, или владе ари-