Prosvetni glasnik

40

Просветни Гласник

као чланови дотичним школским заједницама, те у овим школама видимо блиску и јаку сарадњу и помоћ у сваком погледу самих родитеља у васпитању њихове деце. Овим школа постаје за децу права школа живота и рада, постаје њихов дом, а овим се деци допуњују недостатци у домаћем животу и раду, допуњује се или и потпуно замењује, надокнађује непотпуно породично васпитање. Зато принцип родитељске сарадње игра у опште велику улогу у новој школи. Само на учитељима лежи овај задатак и одговорност, за увлачењем родитеља на активну сарадњу, као и за организацију правилне њихове сарадње. У оваким чисто педагошки схваћеним и организованим школским заједницама влада сасвим нови васпитни дух у школском животу и раду. Ове школе, са својом новом организацијом живота и рада по принципу слободе и природности у заједници, највише пружају могућности детету за правилан и потпун развој његове природе, његових сила, склоности и даровитости у телесном и духовном погледу, јер се ту полази прво од самог детета, коме се пружа могућност да открије своју праву индивидуалност, да развије своју здраву и нормалну природу, која је, као нормална и здрава, увек у суштини и добра. Ненормалним дечијим природама није место у нормалним школским заједницама, већ су предмет педагогије лечења, психопатологије и т. д. Но у овим школама обраћена је пажња потпуно и на социјални моменат, јер ова школа најбоље васгтитава за заједницу школску, народну и опште човечанску. Ту се дете не образује и не васпитава индивидуалистички, изоловано или у маси неорганизованој, већ природно и слободно у самој заједници и кроз заједницу оно се васпитави за заједницу; на тај начин се оно развија у личност, која је члан те заједнице и стоји у њеној служби, испуњена истим идејама, циљевима и задацима, којим и сама заједница. У оваким школама се више обраћа пажња чисто васпитној страни но дидактичко-методској. Организовање правилног и новог школског живота у облику праве заједнице у разредима — групама и целој школи чини с тога први задатак, јер је то услов и основ за организовање правилног и слободног рада у школи, који се изводи претежно у облику радних заједница. Настава има више карактер слободног рада и разговора у форми укупне наставе или и посебних курсева. У погледу рада у настави, у дидактичко-методском погледу ове школе имају карактер праве школе рада, јер је принцип васпитног рада у најширем смислу, базиран на принципима стваралачке активности, саморадње и спонтаности, потпуније, доследније, успешније и природније проведен, но у многим тзв. школама рада. Посетом једне такве школе то се одмах може осетити и увидети. У овим новим школама, услед сасвим друге организације живота и рада у њима, влада и сасвим други, нов, природнији и слободнији