Prosvetni glasnik

Л2

Просветни Гласник

ценије. Према томе циљ и задатак савремене школске реформе би био, да се принципи ове нове школе, приликом организовања новог школског живота и рада, према потребама народне заједнице, приликама и могућности поступно и у праксу проводе са истовременим старањем за васпитавањем нових учитеља, који би имали шири и дубљи поглед на васпитање и живот и рад у школској и народној заједници и били способни да и у пракси проведу нови васпитни дух и створе нову школу. Д-р ВЛАДИМИР Ј. СПАСИЋ, - БЕОГРАД

ВЕЖБАОНИЦА У СЛУЖБИ РАЗВИЈАЊА ИНДИВИДУАЛНОСТИ Проблем духовне и етичке структуре вежбаоница наших учитељских школа јесте један од највижнијих у нашем васпитању и школству. Интелектуална и морална вредност учитељског сталежа је одређена квалитетом вежбаоница; од њега зависи подизање наше основне и учитељске школе, наше националне културе. Вежбаонице морају одговарати принципима савремене методике, у првом реду служити развијању индивидуалности код младих учитаља и матураната. Оне су погодне за пробе нових метода у настави и васпитању, за примењивање резултата научне теорије образовања, за сам научни рад. Из тог разлога би требало допустити и отварање приватних основних школа у којима би се спроводиле нове васпитне и наставне методе. Такве пробне школе, бар извесни разреди у њима, убрзале би напредовање наше основне наставе. Реформу основних школа је нужно што пре извести. Али код нас се само на неколико места изразила тежња да се питање о организацији вежбаоница што раније реши. Који су узроци изазвали код више духова дубоко осећање потребе за реформом вежбаоница ? Многи наставници методике и школског рада, иако интенсивно доживљују вредност нових струја у васпитању и школству, нису могли и не могу употребити с успехом нове начине у вежбаоници само зато што учитељи, махом старији, духа натоварена педагошким баластом, раде по застарелим методама и показују непријатељски став према новинама у методици. У своме механичком раду ти наставници вежбаонице се наслањају на оне наше старе „искусне педагоге" које нико није у стању ослободити заблуде да је школски рад врло лак посао и који се чуде кад чују да је негде на испиту пао кандидат из тог предмета. Та примитивна теоријска спрема наших „педагога" о којима је реч, зауставља развиће наставничких снага. Није само један професор методике и школског рада осетио да су му учитељи веж-