Prosvetni glasnik

Вежбаоница у служби развијања индивидуалности

43

баонице наметнути, да у пркос најбоље воље не може да ради с њима. Они често имају такву спрему да не сме да им допусти да држе „угледна" предавања. „Замислите, моји ђаци су примили све рђаве стране угледног предавања једног учитеља у вежбаоници", жалио нам се један колега. „И било ми је веома тешко да их после ослободим тих мана. Учитељ ми је нанео само штете". Зато се осетио и осећа у више учитељских школа антагонизам између учитеља вежбаонице и професора школског рада: први раде по старим методама које спутавају развиће дечјег духа, које га укалупљују, које успављују и дух учитељев ; други, упознати са путевима нове стваралачке школе живота, хоће да иду њима. Учитељи вежбаонице су честодалеко од тога да служе и својим државама као узор и младим учитељским кандидатима и деци која се упућују да се угледају на своје наставнике. И тако је професор методике приморан да сам држи угледна предавања, која га умарају толико да квалитет његових часова у учитељској школи мора опадати. Његова предавања у вежбаоници не могу бити угледна у строгом смислу те речи и због тога што је принуђен да их држи и у разредима у којима предају сваког дана неспособни учитељи. Заблуда да је школски рад врло лак и да наставник вежбаонице може бити сваки учитељ који има законом одређен број година службе довела је дотле да маса кандидата на практичном учитељском испиту показује невероватно незнање најелементарнијих ствари из матерњег језика и школзког рада. Ваља само прегледати њихове домаће темате и писмене припреме за предавања пред комисијом. А није редак случај да кандидат никако не може да се сети шта је писао у свомдомаћем саставу, и да се сваке године јављају теме и радови истоветни са оним из ранијих година. Према статистикама које смо прикупили, такви учитељи су често заузимали и заузимају најбоља места не само у околини школе из које су изашли, но и у самој вежбаоници, док даровити учитељи из најмлађих генерација морају да иду у најзабаченија места и предају везе са својом школом, а свршени студенти Више Педагошке Школе одлазе у грађанске школе. Где је решење проблема? У томе да се промени начин постављања учитеља вежбаонице. Ако је вежбаоница важан део нашег културног живота, онда се мора вршити селекција учитељских снага за њу. Није ли правилно да Наставнички Савет Учитељске Школе бира учитеље за вежбаоницу конкурсом или на предлог професора методике и школског рада, или да се у њој постављају свршени студенти В. П. Школе? Писац овог чланка је желео да бар у околини своје школе добију места његови ђаци који су се одликовали у школском раду, да би могао да их посећује са учитељским кандидатима. Тако би се брже развијала индивидуалност и младих учитеља, јер би били принуђени да интесивно раде, како би били у стању да одрже угледна