Prosvetni glasnik

477

значење, врсте и означивање. Категорије. Мишљење и говор. Дефиниција у ужем и ширем смислу. Терминологија. Дивизија и класификација ; партиција, диспозиција и табела. Суд. Врсте судова. Евиденција, разлог. Рационална и емпиријска спознаја (сазнање). Принципи мишљења. Извод и закључак. Дедукција, силогизам и погрешке у силогизму. Индукција и аналогија. Природна законитост. Узрок, сврха (смер) и случај. Опажање (проматрање) и експерименат. Методе индукција. Погрешке у индукцији. Доказ, хипотеза и теорија, фикција. Погрешке у доказивању. Систем. Догматизам, скептицизам, критицизам. Проблем теорије сазнања (спознаје). Фалозофијска лектира. С ученицима треба уз обрађивање главнијих питања читати и објашњавати на тексту оригинала или у преводу понеке краће чланке или заокружене одељке из знаменитих филозофијских списа. Упутства за приватну лектиру. VIII разред (2 часа недељно) Емпиријска Психологија. Физичке и психичке појаве. Методи психологијскога сазнања (експериментални ће метод бити — ако је могуће — у некој мери у самој настави примењиван). Извори психологије. Душа, свест, несвест и подсвест. Јединство свести. Моје „ја". Душа и тело. Живчани систем. Проблем супстанције: Анорганско—органско. Проблем живота и свести. Телеологија, механизам и витализам; хилозоизами панпсихизам. Магеријализам, спиритуализам. монизам, дуализам и психофизички паралелизам. — Значење душевнога живота и његова основна структура. Спознаја (сазнање): Подражај (драж) и осет (осећај). Главни закони осетног (осећајног) живота. Врсте осећаја и њихова анализа. Замећивање и зрење (опажање). Простор, време и гибање (кретање). Осетне варке (чулне обмане). Репродукција, предоџба (представа). Памћење, фантазија. Сан. Асимилација. Илузша и халуцинација. Асоцијација и аперцепција. Ускост свести. Пажња. Интерес. Мишљење. Говор. Проблем спознаје (сазнања): Реализам и идеализам. Чувство (осећање): Значење и врсте чувства. Главни закони чувственог живота. Расположење. Афекзт. Осетилна (чулна) чувства. Виша (културна) чувства. Проблем вредности: Критерија вредности, релативна и апсолутна вредност. Подела вредности. Проблем естетике: Појам лепога. Уметност. Идеализам, реапизам. Воља: Тежња. Спољашњи и унутрашњи покрети. Рефлекси, инстинкти, хоћење, аутоматизам, вежба и навика. Игра и рад. Веза међу вољом, чувством (мотив) и сазнањем (циљ). Нагнуће (склоност), страст. Темпераменат. Карактер.