Prosvetni glasnik

478

Просветни Гласник

Етички и социјални проблем: Врховно (највише) добро. Легалност и моралност. Слобода воље, савест и одговорност. Етика среће, утилитаризам, рационална етика, етика чувства, социјална етика. Етика и вера. Главни облици друштвености. Главна схватаља о постању и развићу друштва. Закони историје. Религијски проблем: Психологијске основе вере. Главни облици верских појава. Вера, наука и филозофија. Додатак. Амбнормалне душевне појаве. Филозофијска лектира: као у VII разреду. ЦРТАЊЕ И МОДЕЛОВАЊЕ Циљ. Циљ је настави цртања и моделовања да у ученика буди и развија снаге проматрања (опажања) и обликовања. Она негује смисао за облике и за лепоту у природи и у уметности, јача вољу за рад у одређеном правцу (да се што самосталније и изврши оно што се започело). Ова настава треба увелико да потпомогне како лично изражавање тако и израђивање културне личности у ученика, и има своје велико значење и за индивидуално и за социјално васпитање. ЦРТАЊЕ V разред (2 часа недељно, уједно) а) Слободно стварање: Представљање доживљаја. Илустровање подесних делова прича и песама као и сопствених композиција. Компоновање. Орнаментисање. Практична примена орнамената. б) Усавршавање техничке способности: Проширени материјал из четвртог разреда. Егзактно цртање. в) Цртање по природи,- Дубља израда материјала из четвртог разреда. Цртање главе у профилу. Пропорција главе. 5Ш1ећеп. Јасно означавање структуре тела. На место ранијег скицирања, прецизно цртање. Цртање у сликарском маниру. Студије биљних мотива, лептирова, инсеката и др.; прво просто, контурно цртање, затим у тону и боји. Елементи преспективе и осветљење. Скицирање испуњених птица и животиња. Естетички моменти. г) Цртање по секању: Изразитије представљање материјала из четвртог разреда. Цртање човечје фигуре у силуетама. Стилизовање биљних орнамената. Народни орнаменти. VI разред (2 часа недељно, уједно) а) Слободно стварање: Проширени и дубље разрађени материјал из петог разреда. Употреба разноврсне технике.