Prosvetni glasnik

Општи део

1269

Потребно је подвући да у многим групама питања »ије било н и једног јединог правог геометриског питања, док је на сваком листићу било по једно или чак и два питања из решавања једначина. III — Међу задацима било је нерешљивих и немогућних. Ти задаци односили су се на геометриске облике који не постоје. Тако су, на пример, задани овакви задаци: 1) да се израчуна површина правилног полигона од п стоана, када су дати: страна а и полупречник т уписаног круга у "томе полигону, где су за а и / узети подаци који нису у складу. Примери: а) за осмоугао а = 7 сш, г = 6 ст; б) за седмоугао а =12,5 ст, г=4 ст; за седмоугао а=37,2 ст, г=18,6 ст; итд.; 2) да се израчуна површина коју отсеца од кружне површине тетива дужине ако је т полупречник тога круга, а централни угао који припада латој тетиви и с? централно растојање уочене тетиве, када су дата три од података а, <ј. г, а изабрани тако да нису у сагласности [примери а) «=135°, .1 = 54 ст, с!=12 ст; б) а = 72°, г = 5 ст, 1 = 6 ст; итд.]; 3) да се израчуна површина и запремина правилне п-стране пирамиде чија је бочна ивица 5, основна а, где су 5 и а изабрани тако да је 5 мање од полупречника описаног круга око основе (пример: израчунати површину и запремину правилне шестостране пирамиде чија је основна ивица 6 ст, а бочна ивица 5 ст); 4) да се израчуна површина и заоремина* праве пирамиде чија је основа ромб са дијагоналама 6 ст и 8 ст, када је бочна ивица те праве пирамиде 10 ст. IV — Констагована је погрешна употреба неких термина. Примери. 1) уместо термива „ивица'' рогљастог тела употребљен је „страна" тела. 2) Уместо термина „страна" равне праволиниске геометриске слике употребљен је, „ивица" слике. 3) Уместо термина „равнокраки" трапез употребљен је „равнострани" трапез. 4) Уместо термина „правилна рогљаста тела" употребљен је „правидна тела". 5) Многи наставници кажу „права и правилна пирамида" и „права и правилна призма", место „правилна пирамида" и „правилна призма" (правилном пирамидом треба сматрати ону праву пирамиду чија је основа правилни полигон; сличво томе правилном призмом сматрати ону праву призму чија је основа правилни полигон). 6) Многи наставници кажу: „Графички претставити једначину V = ах 4- ћ", а треба: ..Графички претставити (или приказати) функцију ; у = ах Ј г ђ".