Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : IV. Debata u pojedinostima o nacrtu Ustava i o amandmanima
138
LXV. sednica 27, juna 1921. godine
da imaju neke garancije za novac koji daju. Ali, ja mislim, gospodo, da se ipak i tu može dobiti od opozicionih grupa koje su sada ovde jedna izjava, da se ništa bitno u tom pogledu, kod tih uredaba, neće menjati u Ustavnom Odboru, bez sporazuma sa vladinom većinom. 1 ako bi oni takvu izjavu dali, a ja mislim da mogu da dadu, onda bi mogli komotno ceo ovaj pasus poslednji, gde se čine izuzeci, od onoga principa da otpadne. Na taj način, gospodo, ja mislim, da bi s tim mnogo olakšali u ovom teškom pitanju sporazum sa predstavnicima opozicionih grupa. Predsednik D-r M. Ninčić: Ima reč g. Jovan Djonović. Jovan Djonović: Želim da kažem ovo: Ja se u principu ne mogu složiti da sve uredbe, koje su izdane i svi privremeni zakoni i rešenja Ministarskog Saveta postaju izglasanjem Ustava, automatski, zakonima, dok ne budu pregledani ili izmenjeni od strane Zakonodavnog Odbora ili zakonodavnim putem. U principu ne slažem se s tim. Pored toga tražio bih, da Vlada dadne izjavu, da ne misli praviti nikakvu uredbu od dana izglasavanja Ustava do njegovog obnarodovanja. Jer, vi ćete verovatno izglasati Ustav sutra, a on stupa na snagu kad se objavi u Službenim Novinama, a to može da bude i 10 pa i 15 dana po izglasavanju. (L. Markovič prigovara). Po ovome pitanju pisao je i vaš učitelj i kolega, g. Slobodan Jovanovič, i baš zato što to može da bude, ja tražim, da Vlada kaže da neće donositi nikakve privremene zakone od dana izglasavanja Ustava do dana stupanja njegovog na snagu. Ja verujem, na primedbu g. Andjelića, da Vlada neće biti neuvidjavna i nemoralna da antidatira svoje odluke. Ali ipak, ja se slažem sa g. Avramovićem, da apsolutno ne' treba izuzeti ni jednu uredbu koja je doneta i ni jedan privremeni zakon, a da se po ovoj odredbi, u toku od jednog meseca ne raspravlja o njima u Ustavnom Odboru. Ne vidim, zašto bi bila jedna uredba važnija nego druga? Vi znate, da je n. pr. g. Ministar za Socijalnu Politiku doneo uredbu o invalidima, koja je vrlo važna; i, onda, koliko sam po javnosti obavešten, sprema se i uredba o .redu radu i poštovanju države, koja može biti isto tako vrlo važna i važnija nego što su mnoge druge i onda te uredbe Ustavni Odbor može da poništi, a druge uredbe, koje može biti nisu n-išta .važnije, moraju da dodju pred plenum skupštinski, da se na zakonski način izmene! Ja se, dakle, u principu ne mogu da složim, da se prave takvi izuzeci, nego da sve uredbe treba da dodju pred Zakonodavni Odbor, te da on odabere one, koje će predložiti Skupštini na poništenje. Smatram, da je Odbor dužan izneti predlog plenumu skupštinskom i plenum ima to da njegovu odobri ili obori. To je moje mišljenje. Predsednik D-r M. Ninčić: Niko se više ne javlja za reč. Stavljam na glasanje. Gospoda koja su za to da se .ovaj amandman primi kako je pročitan u sporazumu sa Vladom kod čl. 130. neka sede, ako je protiv neka ustane. (Većina sedi). Objavljujem, da je ovaj predlog primljen kako, je pročitan. Izvolite čuti dalje. Izvestilac D-r Laza Markovič: Kod člana 131. nema specijalnih amandmana i meni- je čast kao izvestiocu predložiti jednu izmenu. Po prvobitnom tekstu čl. 131. glasi: „Do donošenja zakona o uredjenju Ministarstava o Državnom Savetu, o Glavnoj Kontroli, o Poslovnom redu u Državnom Savetu i Ministarskoj odgovornosti privremeno se proširuje važnost dotičnih zakona Kraljevine Srbije na ćelu državu sa izmenama i dopunama, koje će utvrditi Vlada s Ustavnim Odborom, čija nadležnost traje sve do svršenog posla". Ja predlažem, da se poslednja rečenica revidira i da glasi:
„Sa izmenama i dopunama koje se izvrše na način predvidjen u čl. 133.“ (Čuje se: Prima se.) Predsednik D-r M. Ninčić: Stavljam na glasanje ovu izmenu i predlog g. izvestioca. Gospoda koja su za to da se ona, primi neka izvole sedeti. (Svi sede) Prema tome objavljujem da je ova izmena primljena Izvolite čuti dalje. Izvestilac Juraj Demetrović: Imamo sada amandman kod čl. 133. podnet od strane Voje Laziča i drugova da se u stavu 3. posle reči „Narodnoj Skupštini" doda: „na pretres i rešavanje." Zatim imamo predlo°d-ra Momčila Ivanića i drugova da se učini izmena u 3. stavu u drugoj rečenici, tako da ista prema tome ima da glasi: „0 ovim zakonskim predlozima Skupština rešava poimeničnim glasanjem dvaputa u roku od 5 dana i u celini, prima li ih ili odbacuje." Zatim imamo predlog socijaldemokratskog kluba da se u 3. postati’ posle reči „Skupština rešava", kaže:' „jednako kako je propisano za postupanje sa zakonskim predlozima uopšte". Dalje da 4. postata glasi: Ovakav kraći postupak za izjednačenje zakonodavstva i uprave u zemlji može se primeniti najviše za 5 godina od dana kada stupa ovaj Ustav u život." 1 najzad da 5. postata glasi: „Kad Ustavni Odbor svrši svoj posao, na njegovo se mesto bira Zakonodavni Odbor." Izvestilac D-r Laza Markovič: Gospodo, ja u ime skupštinske većine imam da izjavim da ove predloge ne primam. Ali ja predlažem kod čl. 133. izvesnu izmenu u tome smislu da se ne vrši nikakav izbor ovoga Zakonodavnog Odbora od 60 poslanika, koji bi morao odmah da se bira, da ne bi taj izbor bio na štetu grupa koje nisu tu, nego da ostane sadašnji Ustavni Odbor da vrši tu funkciju do kraja i onda bi čl. 133. u 2. stavu glasio: „Svi zakonski predloži, koji imaju za predmet izjednačenje zakonodavstva i uprave, podneseni bilo od Vlade ili od pojedinih poslanika, upućuju se preko Predsedništva Skupštine naročitom Zakonodavnom Odboru." Tu dolazi tačka. Poslednji stav ovoga člana imao bi da glasi: „Dok traje Ustavotvorna Skupština kao zakonodavna skupština, Ustavni Odbor vršiće dužnost ovoga Zakonodavnog Odbora." Molim Odbor da primi ove izmene. Vojislav Lazić: Gospodo, ja i moji drugovi podneli smo predlog da se učine izvesne izmene kod ovoga člana, a ja ću vam obrazložiti zašto smo to tražili. Vi ste te naše predloge čuli i ja ću ih ovde samo ukratko obrazložiti. Mi smo ovde tražili da se u stavu 3. u 111 odeljku posle reči „Narodnoj Skupštini" dodadu reči: „Na pretres i rešavanje". To smo učinili zato da bi se mogao voditi pretres o tim predlozima, jer kako je stilizovan ovaj član, Skupština neće imati pravo da pretresa zakone, nego će ih samo imati da izglasa angro, ne govoreći zašto se glasa za ili protiv. Zato ja mislim da mi ovde ovom stilizacijom oduzimamo prava narodnih poslanika. Ova .Ustavotvorna Skupština može i ne preći u zakonodavnu, nego može biti birana druga Skupština za zakonodavni rad, i onda mi tim narodnim poslanicima, koje narod bude birao oduzimamo njihova prava, jer vidite da se ovde kaže da ~pre glasanja" može po jedan predstavnik svake parlamentarne grupe dati samo- kratku izjavu". Mi tražimo da se ovo izbaci da bi se videlo da, kada zakonodavni odbor podnese sve ove zakone pred Skupštinu, Skupština o njima rešava. Skupština će propisati sebi poslovnik i ona po svome poslovniku ima da rešava. 1 ja bih molio da se ovaj naš predlog primi, jer izgleda da mi želimo da prosto sprečimo pravilno funkcionisanja jednog zakonodavnog tela. Sad se ide s ovim predlogom koje je podneo g. izvestilac još i dalje. Ranije smo ustanovili Zakonodavni Odbor od 60 poslanika