Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : IV. Debata u pojedinostima o nacrtu Ustava i o amandmanima
Stenografske beleške
15
za naročite poslove državne uprave specijalna nadleštva za jednu ili više vlasti. Zakon odredjuje, koje poslove rešava veliki župan po savetovanju sa stalnim oblasnim odborom. Bliže odredbe o uredjenju i nadležnosti samoupravnih tela (opština i oblasti) urediće se naročitim zakonom. Predsednik D-r M. Ninčić: Ima reč g. D-r Janko Šimrak. D-r Janko Šimrak: Gospodo, ovde se u drugoj rečenici člana 64. kaže: „Oblasna Skupština bira predsednika koji predsedava njenim sednicama i oblasni odbor". Zašto je ispušteno da sreska skupština i opštinska skupština bira svoga predsednika? Kod ovoga člana ispušteno je ono što je u prvobitnom vladinom predlogu bilo naglašeno da opštinska skupština bira predsednika opštim neposrednim glasanjem. Kad smo mi to raspravljali u Ustavnom Odboru, ja sam tom prilikom kazao da se ima još dodati proporcionalnim, srazmernim i tajnim glasanjem. Medjutim, u novoj redakciji apsolutno se ništa ne govori o tome za oblasne, sreske i opštinske skupštine. Kazao sam i predje da je opština, dotično da srez i oblast čine temelj naše države i da bi se apsolutno to moralo naglasiti u izbornom zakonu. U trećem stavu čl. 64. kaže se: „Zakonom se mogu predvideti za iste struke državnog i samoupravnog delokruga u oblasti zajednička nadleštva". Potrebno je staviti pitanje: ko će postavljati ta zajednička nadleštva: da li samoupravna tela ili će ih postavljati država? (Dobacivanje: to će se zakonom predvideti). Samo ja kažem gospodo, da zakonodavac neće ništa videti, mi moramo gospodo nešto da kažemo, da budući zakonodavac mora nešto videti. Meni se čini iz ovoga što se ovde u trećem stavu nalazi, htelo se kazati kako izgleda, da će to biti čisto državni činovnici i državni šefovi od države imenovani. 1 tako ste gospodo sistirali i ono malo, samouprave što ste je ranije dali. Prema mome shvatanju, gospodo, ova odredba znači potpuno sistiranje samouprave, jer se veli da se za stručne samoupravne poslove postavljaju državni činovnici. Prema tome država može da radi sa samoupravom što je god njoj volja. Samoupravi dakle nije garantovano ni ono malo pravo, što joj je bilo dano. To je gospodo iskrena kritika a ne neko izmišljanje i nabacivanje. Dalje se, gospodo, veli „Veliki župan je vrhovni starešina opšte državne administracije u oblasti, u koliko ne postoje po zakonu za naročite poslove državne uprave i specijalna nadleštva za jednu ili više oblasti". Čini mi se da se ovde mislilo kazati ono što smo mi naglasili kod autonomija da mora biti zajednička oblast za čitavu državu, recimo za poštu, telegraf i železnice, ali ovo takodje, nije dovoljno jasno. Neka se dade bar neka izjava, jer se ne zna koji su to poslovi specijalnih nadleštava. Vi vidite, gospodo, da ste hteli imati dvotračni sistem ili sistem duploga koloseka, kako bi se ovde reklo. Mi smo postavili jedan kolosek. U našim autonomijama ima samo činovnika jednoga reda, što se tiče samouprave, a ono što pripada državi, njenoj suverenosti i jedinstvu, to je naročito isključivo državno. Najpre ste hteli dupli kolosek, a sad se- došlo na jedan kolosek, a to je jedan kolosek državni, tako da će samouprave biti potpuno izigrane ili moći biti izigrane. Kod petoga stava imam da izjavim, kad je reč o izjavama ovo. Ovde se kaže: „Zakon odredjuje koje poslove rešava veliki župan po savetovanju sa stalnim oblasnim odborom" tu inora da se naglasi i kaže „državne poslove" , i neka se jasno kaže „koje državne
poslove rešava veliki župan po savetovanju... i t. d.“. Zašto se ne bi kazalo po „sporazumu"? Šta ste kazali time, što se samo savetuju? Ta se gospoda pozivaju i onda se pripoveda i samo se savetuje. Neka to bude „ро sporazumu" sa- stalnim oblasnim odborom. Reč „stalni" apsolutno je nepotrebna. Svaki odbor koga je izabrala dotična samouprava je stalan, i reč „stalan" treba izbaciti. Ovde kod šestoga stava, kaže se: „Bliže odredbe o uredjenju i nadležnosti samoupravnih tela (opština i oblasti) urediće se naročitim zakonom". Ovde je kazano u zgradi, opštine i oblasti, a ispušteno je ~srezova".Ja sam hteo vas o ovim vašim samoupravama nešto da upozorim, ali nisam hteo da se upuštam u samu stvar, jer je to vaše. Predsednik D-r M. Ninčić: Ima reč g. Ministar za Konstituantu. Ministar za Konstituantu Marko Trifković: Ja blagodarim g. Šimraku, što je zbilja iskrene primedbe pravio. Ja bih ga molio, kad se već potrudio da napravi ove primedbe i napomene, da ih i stilizuje kako misli da bi trebale one da glase, da bismo se mogli što pre sporazumeti. (Čuje se: Oblasna, sreska i opštinska). Primate li ovo „oblasnaskupština i odbor"? (G. Šimrak: Jeste). Dobro. Pa onda ovo: „oblasna, sreska i opštinska..." (Čuje se: Metnite tu samo još „sreska") „bira predsednika koji predsedava njihovim sednicama i oblasni i sreski odbor". (Čuje se: To je nezgodno stilizovano). Ovo je samo misao, a posle ćemo preći na stilizaciju. Sad, dalje, ovde se kaže: „zakonom se mogu predvideti za iste struke državnog i samoupravnog delokruga u oblasti nadleštva". Vi ste protiv toga? (/. Šimrak: Šta to znači?) Iz vašeg govora ja sam video da Vi imate bojazan da će ovo biti izigravanje samouprave. Ako to mislite ja pristajem da se to. izostavi. (G. Žerjav: Mi ne pristajemo). Zašto? (G. Žerjav: Jer hoćemo propise jednotračnog sistema u nekim granama./. Šimrak: Onda prihvatite naš predlog). Predsednik D-r M. Ninčić: Gospodo, diskusije ne može biti, jer je ona kod ovoga člana zaključena još pre dve sednice, kad je o ovome članu diskutovano, a sad se mogu činiti samo izjave. Ja ću posle ovih izjava dati pet minuta odmora radi uzajamnoga sporazuma oko redakcije, a sad molim Vas da čujete g. Djonovića, koji uzima reč radi izjave. Jovan' Đjonović: Ja bih želeo da g. Žerjav, objasni šta ovo znači? Predsednik D-r M. Ninčić: Pristaje li oobor da g. Žerjav da objašnjenje? (Pristaje). Ima reč g. Žerjav. D-r Gregor Žerjav: U Ustavnom Odboru ima dve struje, jedna struja je za potpuno, konzekventno provedeni dvotračni sistem i druga struja za jednotračni sistem. jednotračni je sistem u teoriji i uopšte svuda priznat kao najbolji sistem i mi se sada mislimo kako u oblastima treba da bude. Ima inžinjera državnih i oblasnih inžinjera, a i jedni i drugi imaju upravo isti delokrug. (Čuje se: Nemaju isti delokrug.) Ima lekara državnih i ima lekara oblasnih. Drugi primer. Oblasne skupštine će doneti propise sa zakonskom snagom o pravu lova, ali treba naći ko će doneti taj zakon o lovu i ko će kazniti ljude koji učine prestup protiv zakona o lovu. Ta je stvar ovako provedena da državna vlast provadja i da ona kazni. To je provedeni jednotračni sistem. Ili recimo zakon o šumama. Oblasne skupštine će doneti propise kako, se šume čuvaju. Pitanje je ko će to provadjati, ko će biti policija i kazniti. Jer se i država interesira za šume i onda ima policijske vlasti koja sa gledišta oblasnog