Radno i socijalno pravo

Радован Безбрадица, Ступање на снагу и почетак примене закона и других прописа, Радно и социјално право, cmp. 243-262, XVI (1/2012)

тао поступак у односу на прописе који садрже такве одредбе, из чега би се (посредно) могло закључити да Суд и даље не доводи у питање уставноправну заснованост таквих одредаба.

Иако оквири овог рада не остављају простора за приказивање упоредне уставносудске праксе у вези са овим питањем, мишљења смо да је ипак од значаја указати и на ставове и праксу уставних судова неких других држава. За потребе овог рада определили смо се за ставове и праксу Уставног суда Хрватске, како стога што тај суд, у доброј мери, баштини исту уставносудску традицију као и Уставни суд Србије, тако и стога што и Устав Републике Хрватске питање ступања на снагу прописа уређује на суштински идентичан начин као и Устав Републике Србије.“ Тако је Уставни суд Хрватске, поступајући у неколико предмета по предлозима за покретање поступка за оцену сагласности с Уставом завршних одредаба појединих закона због тога што прописију различито време њиховог ступања на снагу од времена почетка њихове примене, 2006. године Хрватском сабору доставио «Извјешће» које се односи на питање ступања на снагу и почетак примене закона и других прописа, у коме је, поред осталог, констатовано да се «уочавају бројни закони који прописују дан њихова ступања на снагу уз истодобну одгоду почетка њихове примјене», да «таква законодавна пракса доводи до појаве неуставности» и да «Устав Републике Хрватске познаје само институт ступања на снагу закона, али не и институт (одгођене) примјене закона који је ступио на снагу.», те закључено да «Закон мора ступити на снагу точно одређеног дана, што уједно значи да се од тог дана мора почети примјењивати; то је опћи уставни захтјев којем мора удовољавати сваки закон.». У складу са наведеним, Уставни суд «извјешћује Хрватски сабор о потреби измјене досадашње законодавне праксе ради њезина усклађивања с чланком 89. ставцима 1. и 3. Устава Републике Хрватске, на начин да у свим законима прописује само њихово ступање на снагу које ће уједно значити и почетак њихове примјене» Међутим,

25 Наиме, одредбама члана 89. Устава Републике Хрватске утврђено је, поред осталог, да «Прије него што ступе на снагу закони и други прописи државних тијела објављују се у «Народним новинама», службеном листу Републике Хрватске.“ (став !.), као и да «Закон ступа на снагу најраније осми дан од дана његове објаве, осим ако није због особито оправданих разлога законом друкчије одређено.» (став 3.).

26 _ Вид. Извјешће број У-Х-80/2005 од 1. јуна 2006. године (интернет страница Уставног суда Хрватске ммлммизи ћ). Напомињемо да је Уставни суд Хрватске «Извјешће» сачинио и доставио Хрватском сабору на основу овлашћења из члана 128. алинеја 5. Устава Републике Хрватске, према коме Уставни суд о уоченим појавама неуставности и незаконитости извештава Хрватски сабор.

27 «Претходна утврђења», наводи се даље у Извјешћу, «на одговарајући се

257