Radno i socijalno pravo
Радован Безбрадица, Ступање на снагу и почетак примене закона и других прописа, Радно и социјално право, стр. 243-262, ХУТ (1/2012)
занимљиво је да Уставни суд Хрватске, и поред изричитог става да «таква законодавна пракса», дакле, прописивање дана ступања на снагу прописа уз истовремено одлагање почетка његове примене, «доводи до појаве неуставности», није, и то у предметима који су били повод за указивање на уочену појаву неуставности, интервенисао касирањем (уклањањем из правног поретка) спорних (неуставних) одредаба. Наиме, Суду тим предметима није прихватио предлоге за покретање поступка за оцену сагласности с Уставом тих одредаба, образлажући такав приступ, уз претходно указивање на «Извјешће» и ставове изражене у њему, тиме да «Будући да је оспорени Закон донесен и објављен у «Народним новинама» прије но што је Уставни суд упутио Хрватском сабору наведено Извјешће и објавио га у «Народним новинама», Уставни суд не сматра прихватљивим укидати све пријелазне и/или завршне одредбе (које разликују ступање на снагу од почетка примјене) садржане у бројним законима и другим прописима који су донесени и објављени прије објаве Извјешћа. Допуштена је њихова опстојност у правном поретку, уз обавезу да законодавац и други доноситељи проведбених прописа и опћих аката промијене праксу у том питању за убудуће, тј. за раздобље након објаве Извјешћа Уставног суда“ Оваква дискрепанција између више него јасног и недвосмисленог става да наведена законодавна пракса «доводи до појаве неуставности», са једне стране, и неприхватања предлога за покретање поступка за оцену сагласности с Уставом таквих одредаба, са друге стране, вероватно је узрокована свешћу о озбиљним последицама које би настале у случају доношења касаторне одлуке, а што опет, само за себе, довољно говори о тежини и значају овог уставноправног проблема.
7. Један специфичан случај раздвајања почетка примене од ступања на снагу прописа. - И на крају, прилика је да се укаже и на не мање интересантан случај са прописима (првенствено законима) којима се, у складу с Уставом, на изричит начин утврђује само њихово ступање на снагу (не и одлагање почетка примене), али којима се посебно утврђује обавеза доношења других прописа за њихово спровођење и то у роковима дужим од времена ступања на снагу прописа (по правилу,
начин односе и на друге (подзаконске) прописе чије је доношење у надлежности других тијела државне власти, тијела јединица локалне и подручне (регионалне) самоуправе и правних особа с јавним овластима.»
28 Вид. Рјешење Уставног суда Хрватске У-1-5049/2005 од 22. студеног 2006. године (интернет страница Уставног суда Хрватске млмуу.и5иа.Ћг).
258