Ratnik

РАЗЛИЧНОСТИ |44

фронт држано је молебствије за победу оружја и ослобођење отаџбине, које је ванредно ојачало веру у победу.

Један израз потребе молитве и богослужења јесте слављење крсног имена — Слава — чак и у рову, па онда подизање храмова о трошку и труду официра и војника, напр. у Бизерти, Доњем Пожару и т. д.

Узгред буди речено, све ово доказује, да су Срби побожнији у пракси, него у теорији.

Ја, како рекох, нисам учествовао у рату, па и не знам баш много таких примера, но они, који су тамо били, сетиће се колики морални утисак на дух војске оставља божја служба, а према томе и свештеник.

Наравно, у колико су физичке способности, естетско осећање, а нарочито искрена побожност свештеникова већа, у толико ће и богослужење изазвати јачи утисак. Тешко је имитирати извесно осећање, и глумац није никада оно што је фактички јунак драме.

У проповеди, другој грани свештеникове службе, његова личност још се јаче истиче. Има добрих људи, добрих свештеника, који не умеју да говоре. А снага говора велика је. "Треба само наћи праву реч у право време.

У мирно доба, приликом предавања веронауке, свештеник може да се држи извесног система, и да исцрпи целу количину потребних поука. Но у време рата, у разним променљивим приликама, његов рад на томе пољу биће више импровизаторски. Говориће оно, што буде момент захтевао. На које ће моћи душевне, на која осећања апеловати, зависиће све од даног тренутка.

Приликом бојева на солунском фронту заробљен је један непријатељски официр са два редова. Један наш каплар и редов испратили су их у позадину. Но у спровођењу они их убију и опљачкају и поделе плен. У повратку, редов који је ишао за капларом, убије овога из пушке и присвоји себи и његов део новца. Ухвати се то и установи, па како је пук био у борби, редов је послан у чету са налогом, да се пази на њега. Сви његови другови знали су за његов случај. Настала је борба. Са непријатељске стране отворена је артиљеријска ватра и прва граната, која је наишла, ударила је баш тога грешника, онако. цела, и формално га располовила. Војници су били констернирани. У то је дошао стари пуковски свештеник и са неколико згодних и искрених речи поучио војнике, да божја казна стиже свакога који греши, као што је показао тај пример. Свештеник је дакле у овом случају искористио мистички страх, што га је изазвао овај пример божјег суда.