Ratnik

4 РАТНИК

на мрежи своје државне територије, а потом организацију војножелезничке службе на непријатељској заузетој или окупираној територији.

Одмах после питања урђења управе, по важности и значају своме долази питање осигурања железница од непријатељских покушаја са копна и из ваздуха. Ваљана организација ратне железничке службе мора и ово питање да постави на здраву основу и да

га доведе у тесну везу са организацијом управе, јер се само на тај начин може да огарантује непрекидност и интензивност војножелезничког саобраћаја, који може да буде поремећен или за извесно време чак и потпуно укочен, кваром само једног јединог железничког објекта.

Треће питање, које организација војно-железничке службе треба да обухвати и обради, јесте питање уређења стратегијских транспорта. Основи припремања и извршења стратегијских преноса војске, њених потреба и свеколиког ратног материјала, морају бити постављени у тој општој организацији, на којој почива у току целога рата експлоатација железничке мреже цело-

купног ратишта.

Питања уређења војно-железничке управе, припремања и извршења стратегијских транспората, у тесној су вези са начином искоришћавања железничких јединица (Железничке Команде) у рату без помоћи железничких трупа, мучно да би ратна железничка служба могла да задовољи све потребе оперативне војске. На првоме месту, професионалних железничара у егзекутивној железничкој служби никада нема у потребном броју за усиљени ратни саобраћај, а сем тога, ратна железничка служба врло се често обавља и на зони изложеној дејству непријатељског оружја, те се из многих разлога под таквим околностима не може и не сме да рачуна искљуниво на цивилни железнички персонал, који милитаризацијом не стиче услове и квалификације чисто војничке пририде. Дакле, помоћ и сарадња железничких јединица неопходно је потребна, а организација ратне железничке службе позвана је да утврди колика је та помоћ на коју треба рачунати и. који су основи за употребу железничких трупа у рату, — најзад:

Железночко-санитгтска и железничко-полицијска служсба такокође су значајне гране ратне војно-железничке службе које војна управа мора имати у својим рукама, па их с тога организација ове службе треба и да предвиди и да постави основе за њихово развијање и обављање.

Према свему овоме, по нашем мишлењу, организација војножелезничке службе у рату обухвата :

1.) Организацију управљања овом службом на жељезничкој мрежи Отаџбине и мрежи заузете непријатељске територије;

2.) Осигурање жељезница од непријатељских покушаја са копна и из ваздуха;