Ratnik

14 РАТНИК

у техничку унутрашњу _ службу ни појединаца — жељезничара, нити пак у унутрашњи и стручни рад њихових органа, установа и институција. Са овим врло значајним принципом треба да су добро упозната сва војна лица, која ће у рату бити запослена на војно жељезничкој служби, а дужност је војне управе да обрати пажњу при избору официра за ову специјалну грану службе у рату, те да јој буду намењени само они, који имају и смисла и љубави за њу.

Пети принцип. Војна управа ће у рату најлакше спроводити своју вољу, у погледу највећег искоришћавања жељезница за ратне сврхе, ако је сво особље запослено на стварној (егзекутивној) жељезничкој слумеби милитаризирано. Не треба само изгубити из вида, да милитаризација жељезничког егзекутивног персонала треба да буде у вези са давањем почасних жељезничких чинова свима оним жељезничким функционерима, који су у својој редовној служби на положају старешина. Само се по себи разуме, да ти почасни чинови треба да одговарају положајима, које дотични службеници у својој грани заузимају.

Најзад, шести принцип треба да обезбеди добру организазацију управе у жељезничкој служсби и на непријатељској заузетој територији, на којој се из многих разлога редовно и успорава и отежава експлоатација жељезница и искоришћавање њено за ратне потребе, дакле, организација жељезничке службе у опште узев, а њена управа напосе, на непријатељској заузетој територији мора разликовати од оне у нашој сопственој земљи, у смислу завођења јаког и чисто војничког режима. У томе циљу, на непријатељској територији и управни и извршни жељезнички органи морају бити једновремено органи и за стварно управљање целокупном техничком жељезницом жељезничком службом и за најбоље искоришћавање жељезница за војничке циљеве.

ж % ж

А сад да видимо: какву организацију управе у ратној жељезничкој служби треба спровести у нашој садашњој држави“).

а.) Подела жељезничке мреже на војишну и позадњу мрежу.

Чим се огласи мобилизација, све жељезнице на нашој државној територији (дакле и државне и приватне) и то: како материјал, тако и сав персонал, треба аутоматски и без икаквих формалности да дође под војну управу. Но, да би овакав захтев имао ослонца и у нашем законодавству, безусловно је потребно предвидети по један члан у овоме смислу, како у Закону о Устројству војске, тако и у закону о уређењу Министарства Саобраћаја. #у Напред је већ поменуто, да је моје мишљење о овом питању усвојено од позваних и да је скоро у потпуности спроведено већ кроз нову Уредбу о служби у позадини војске.