RTV Teorija i praksa

Neki autori ističu da iskustvo i učenje utiču na manifestovanje agresivnog ponašanja, tj. da ga slabe ili da ga pojačavaju. Prema ovoj teoriji osnovni uslov za agresiju je prethodna frustracija. Da li će scene nasilja sa televizijskog programa delovati na gledaoca zavisi od toga da li je on, pre posmatranja ovih scena, bio frustriran ili nije. Ako je prethodno bio frustriran zadržaće ih bolje u pamčenju, ili će čak, naknadno, da se ponaša agresivnije. Vršeno je više istraživanja o tom problemu i rezultati su protivrečni.

TEORIJA UČENJA Po trećem shvatanju agresivno ponašanje je isključivo proizvod sredine i stiče se učejem. Najistaknutiji predstavnik ovog mišljenja je Albert Bandura (Albert Bandura), prema kome se čovek oblikuje i menja, pa stiče i agresivno ponašanje, zahvaljujuči učenju. On navodi da nije slučajno što u jezicima mnogih naroda reč za „učiti” je ista kao reč za „pokazati”. Za razvoj agresije Bandura ističe važnost učenja po modelu, u kome čovek, ugledajuči se na određene osobe, modele, stiče nove oblike ponašanja. Prema mišljenju Bandure, pored toga što stiče nove oblike ponašanja, čovek može, posmatrajuči ponašanje modela, da kopira generalnu taktiku, stiče određene stavove i vrednosne sisteme. Bandura smatra učenje po modelu veoma važnim za razvoj čoveka, jer bez njega on ne bi imao mnoge oblike ponašanja koje

177