RTV Teorija i praksa

sopstvenu povesnost i događanje unutar realiteta života. e) Radio-dramsko mišljenje / Chronos Ontičku istinu radio-dramskog umetničkog dela otkrivamo, između ostalog, i kada pokušavamo da prodremo u suštinu njegovog procesuainog karaktera, odnosno načina na koji se vremenska perspektiva pojavljuje u radio-dramskom umetničkom delu. Ono što želimo da utvrdimo u stavku koji sledi jeste, prvo: na koji način je kategorija vremena prisutna u radio-dramskom umetničkom delu i, drugo, šta jeste njegova bitna unutarnja vremenitost (Innerzeitigkeit). Prethodno, bacimo za trenutak pogled na Hegelovu Estetiku U trečem tomu svog monumentalnog dela G.V.F. Hegel, govoreči o procesualnom karakteru muzičkog dela kaže, između ostalog sledeče: „Procesualni karakter glazbe je uzrokom da se ona kao nijedna druga umjetnost oslanja na protok čovjekova psihičkog života a da ne treba kao druge umjetničke vrste posredovanje (...) Kako samo vrijeme a ne i prostornost predstavlja bitni element giazbe u kojem ton dobiva svoju egzistenciju s obzirom na svoju glazbenu vrijednost, i kako je vrijeme tona istovremeno i vrijeme subjekta, to ton več na temelju toga prodire u vlastitost, to isto obuhvača po svojem najjednostavnijem i stavlja ]a u pokret pomoču vremenskog pokreta. (...) Bit procesualnosti glazbenog djela ne leži, dakle, ni samo u svojstvima objekta percepcije, ni isključivo u uredbenim mogućnostima percipirajućeg

29