Školski list
— 339 —
шевни украс свакога детета. — Сад ако и школа стане васпитавати у таком правцу, онда не може бити говора од растења и јачања духа детињега. Психолог учитељ одмах ће познати децу, с којом се поступало тирански у породици, па ће према такој деци поступатн благо и очински, тако, да им школа омили и постане најдраже боравиште. Баш пре неколико дана доведе мати у школу писцу ових врста своју малу М , девојчицу из отмене куће. Њу су много плашилп школом, говореЈш јој, како ће је учитељ „шибати" ако не буде добра, и тако даље Дошавши у школу, девојчица се чисто зачудила, како ту нема свега онога, чиме су је код куће плашили, па је чисто оживела. После неколико дана, кад јој учитељ покаже у буквару насликану иглу с удевеним концем, па је заиита: ,,шта је то ?" — она му одговори: ,,корбач, господине. 1 ' — Како је дете дошло баш на ту мисао, да место игле види „корбач", ласно је протумачити. — Из тога се још види, да учитељ не само што мора децу, кад у школу ступе, од разних навика да одучава, већ да му ваља дух својих питомаца чистити и од разних предрасуда и неоснованога страховања — Ето толико помаже породица школи! А што је још црње и горе, има матера, које доводећи у школу дете своје, препоручују га учитељу овако: „Ето вам ђака, па га само држите строго: моје су кости, а ваше је месо!" Али учитељ не треба на те речи ни главе да обрне. У раду његовом нека њега свакад руководе искуством освештана и опробана педагошка и методска начела, а никада неупутна жеља дечијих родитеља, који се кац и кад усуде, да захтевају од учитеља, да им казни у школи децу за иступе и погрешке, које су учинила код куће. Учитељ, који би се толико заборавио и то учинио, ископао је гроб достојанству своме и достојанству своје школе. Исто је тако ружан обичај, да се родитељи дечији и старатељи позивљу у помоћ за кажњење, кад дете штогод у школи скриви. Зар учитељ, који има небројене дужности, да нема толико права, да може сам казнити својега ученика?! Ово по нашем мишљењу правце води к понижењу мораЛне власти учитељеве и пред децом и пред родитељима. Међу школом и иородицом мора бити везе; где тога нема, не мо»е бити истинскога васгштавања. Али баш телесна казна у школи кадра је сваку везу међу школом и породицом да потрга, а хармонију да раздеси, и да разорава, што учитељ