Školski list
— 340
тешком муком сагради. Дакле, не еамо да деци уди телесна казна, већ и самоме учитељу, јер отуђујући њоме од себе децу, с њима отуђује и њихове родитеље, који доста пута пристају, на жалост, уза децу своју, ако су и крива, противу учитеља. У таком случају не може бити ни трага ауторитету учитељевом пред децом ; али така Ке деца за цело после окренути Фронт и према својим родитељима. К-
МОШЗЕ МЛАДОШ КОЛЕГИ. (Свршетак.) Прозборивши неколико речи о васпитању, које треба, да се [изведе на детету одма, како је стунило у школу, разуме се постепено и лагано — нека ми дозволи мој млади колега, да се позабавимо час два и код наставе, која раме нуз раме мора ићи поред васпитања. Одвојити ово двоје значи раставити душу од тела а то је немогуће без штете једне и друге стране. Млад учитељ док још утеорији наставља и васнитава децу једва чека онај дан, кад ће као независан учитељ у нрактиди да окуша своју снагу. По својој глави зида читаве куле и градове, кад га слушаш говорити, мислиш, е ће док ступи у школу починити чуда од посла, а кад тамо, он ти већ на почетку малаксао, у глави му прави каос од силних миели, види себе у неком „с1гси1из уШозиз"-у из кога незна да се извуче; незна где и како да одпочне свој посао. Сад тек види како му се руше планови што их је онако рано ночео стварати. Не чекајући од мога колеге да ме пита, хоћу да изјавим, да пре него што ступи у школу, сем што се треба да приправи за рад, мора бити начисто с питањем: одакле и како да одпочне своју наставу? Питање је овде и ја треба на њега бар у главном да одговорим. Сигурно је мој млади колега имао прилике видети, како вешт и ваљан занатлија, пре него што ће предузети какав важан посао — стоји замишљен над градивом и размишља, да ли ће исто бити добро и целисходно за посао му, жури се да набави себи сигурна и ваљана средства, која ће му у томе послу од велике помоћи бити. Па кад један прост занатлија анализује своје мртво градиво, одкуд онда ти као васпитач и учитељ емегн се латити посла пре, него што добро и свестрано исниташ пред собом стојећи живи материјал. Са собом у школу треба да понесеш што више и бољег умног алата, и да си кадар исти вешто употребити, пошто у противном случају често оће да поремети и онакаради целу зграду, а тиме се наноси ономе грдна штета, а избија твоје незнање и невештина. На све нрилике треба оштро пазити, јер има их тако незнатних, да им многи млад учитељ неће достојну пажњу да поклони одричући им сваки уплив, ма да се касније увери баш о противном. Гледам младог учитеља где ступа први пут у школу с вољом, одушевлењем и ревношћу. Пун је набијен иедагошких, дидактичких и