Školski list
— 342 —
УЧИТЕША СШШТИНА ПОДЖУПАНИЈЕ РУШСКЕ. Друга седница*) беше држана 28. Августа п. с. после подне. Претседавао је г. Димитрије Вурдеља, кр. жуп. школ. надзорник. I. Џошто је претседник отворио седннцу, то учитељ г. Марко Суботић одпоче своје предавање и „воћарству", које се у народној школи предаје и учи на темељу школске читанке. Но ваљан учитељ наћи ће у том градиву само елементе, најважније да учениди из ове гране народне привреде науче; пак имајући пред очима велику корист од рационално уређеног воћарства по материјално стање нашега народа, вазда ће наћи поуке, да понуни нразнину школске књиге. Јер то и није, нити може бити посао једне школске лекције, једнога дана, већ цео век човечији но требан је да се посвети подизању воћака. Учитељева ће прва и најглавнија брига бити, да код својих ученика пробуди љубав према оалемењивању воћа и да ту љубав стално одржи, јер од тога зависи и остали успех. Прелазећи на практичну страну тога предмета, поучава ученике, кад и како ваља скупљати с-еме воћа и коштица; како ваља спремати земљиште за сејање, расађивање, оплемењивање разне врсте, као: саајање у у расцеп и очење Код каламлења ноказује, како и од чега се прави мелем, поступање са овим и уошпте израђује све радње, које долазе код нодизања воћа све до њихове савршености. Пресаћавање, неговање, побирање плодова и т. д. беше даљи предмет говора овог занимљивог предавања. Напослетку набраја сва оруђа, која су потребита за воћњак и воћаре. Стеван ЈаношевиК паставља исто предавање и попуњује га својим искуством. Своје назоре излаже у следећем. Воћарство је предмет нар. школе, који имаде васиитне цељи, те је сретство, којим се нар. школа служи, да хармонично развије све душевне способности ученичке. Он поступа овако: а.) дена купе семе; б.) у јесен, чим се школа отпочне, сеје учитељ са децом семење и коштице; в.) двогодишње воћкице пресађује и у покушалишту иоказује како ово бива ; г.) показује како се прави мелем, снрема леторасте, калами у расцеп, у кору, спајање и очење; д.) удара кочиће поред калема, чисти их и плеви; ж.) кад наступи зима практички израђују деца каламлење свих врста. То је самосталан посао без обзира на читаначко градиво. Када је ово добро утврдио, онда чита чланке читаначке о воћарству и упућује ученике да рецитирају оно, што су читали и у врту радили. ,На завршетку упозорује децу, да су тице највећи нријатељи воћу, те их ваља пазити и чувати, а не гонити и таманити. Лазар ЖивојновиК примећује, да нредавачи нису ученицима рекли да каламлење воћа ваља нредузети по сродност« семења и коштица.
*) 0 првој седници в. 18. и 19. бр, Ш. Л. У.