Školski list

— 126 —

требу у животу. Уз то иде познаваље и употреблење новчића, четворака, десетака и двадесетака ; што се све на самом новцу ноказати и радити мма ; иознавање туцета; једног и два метра и дециметара. Вештбање у леном и правилном нанисивању бројака од 1 —20. На свршетку прве школске године сваки ученик треба да зна на памет рачунати у бројном простору до двадесет, и да уме све бројке из нрве две десетице лено разговетно и правилно написивати.*)

НАРЕДБА Б. КР. Ш.СЛАБОН. ЗБШШКЕ БЛАДЕ од 13. Јунија 1585. Висока кр Хрватско-Славонска земаљска влада отдјел за богоштовје и јавну наставу управила је под 13 Липња о. год. бр. 1357. на сва кр. надзорништвг за народне школе у троједној краљевини иаредбу, којом се учитељство православие вере у обштам народним школама позива на строго свршење црквених дужности. Та важна наредба гласи овако : „Дошла је овамо од стране духовне области пријава : 1. Да учитељи грчко-источне вјероисповјести на обћих иучких школах занемарују нолазак цркве и врше само од невоље своје црквене дужности. 2. Ученици грчко-источне вјероисповјести да су у речених школах престали долазити редовито у цркву ; те да су у једно однемарили појати у цркви и читати апостоле. 3. Школска младеж да непознајућ црквеких слова неможе ни да учи молитава црквеном ћирилицом тисканих. Том пригодом налази се кр. земаљска влада припуканом учитељство грчко источне вјероисповјести у обћих пучких школах на строго вршење дужности назначених у овдешњих наредбах од 5. Травња 1876. бр. 1648. и од 20. просинца 1879. бр. 36. озбиљно позвати, уз нримедбу, да ће се с оними учитељи, који те дужности неби вршили, поступати свом строгошћу у смислу горенаведене наредбе од 5. травња 1876. бр. 1648. Позива се кр. надзорништво, да над строгим вршењем ових наредаба бдије и за свако занемарење са стране учитеља овамо пријави. У Загребу дие 3. липња 1885. За бана : Јурковић."

*) У србским школама у Угарској гдс су ученици првог разреда у једној школи са старијом децом, пазе они и слушају кад ученици другог разреда уче мађарски, па тако науче најобичније и пајлакше речи и њихово значеље. Где је први разред обашка предузима се у шему учење мађарског језика од трећега месеца, и на то се четири пута на недељу од очигледне наставе свако после подне по сата употреби. Тако се предузима учење мађарских речи и састављање ових у реченице по лекцијама 1. 2. 3. 4. 6. и 11. При чему се настоји да деца до 100 најобичнијих мађарских речи науче и из њих реченице састављају. Сваког месеца се само по једна нова лекција предузима, уз понављање пређашњих. (Види дотичне лекције у књизи : „Руководство к изучавању мађарскога језика").