Školski list
— 12 —
а част и слава мањини, с тога и не може код нас бити таква наиретка г каква би очекивали. Код нас се дешава, што се ни у једног народа не дешава, а то је, да се више пута лаћају нашега рада и они људи, који ни чим несу позвани, да раде, нити по позиву, нити по положају; то су обично најемници, а најемник као сваки најемник — шта га је стало: да ли ће му рад одговарати духу времена, духу народњем? Он је свој посао свршио, примио своју награду, па мирна Бачка! Те и ако се деси, да се праведна критика оспе на њега, он се стресе, као да се то њега и не тиче. Помислимо само, како би један колар сашио ципеле, или како би ципелар направио кола? То је немогуће, да ће добро бити, тако исто није могуће, да ће моћи човек, који се не бави школарством, донети што у школарство, што би ово могло подићи. Па за што се тако дешава? Од куда долазе ти најемници — да се мешају у оне ствари, које не разумеју? Од куд? Ево — од куд: не ће они,. да раде, који би требало, а прека је потреба, па онда дед на двоје, на. троје — само да се уради. Услед тога смо дочекали то, да кад би који странац завирио у наша учила, тај би нмао лепу грађу, да о Србима каже оно, што прво не би требало да смо заслужили, а друго, што би нам црвенео образ, а ту црвен би осећало и наше потомство, које би се горко заплакало над гробовима својих предака, који им несу оставили лепа спомена. (Свршиће се.)
УЧЕБЕ НА ПАШЕТ У НАРОДНОЈ ШШИ.*) (Свршетак.) При учењу природних наука иотребно је, ако је икако могуће, да се покаже животиња, биљка или камен у природи, за тим да им се својства њихова потпуно испитају и распознаду. Само тим начином моћи ће дете иотпуно схватити, расудити и сво|' суд о ноказаним предметима говором исказати. При том ваља пазити, да дете само ради — т. ј. посматра показане етвари. размишља о њима и свој суд својим рођеним речима исказује, а не да учитељ ствара ученику калуп, по коме да говори, јер то није саморадња. Неговање човечијег тела спада међу најомиљеније предмете у школској настави. Оно се може још у почетним разредима са успехом предузимати и то уз очигледну наставу, где је реч о човечјем телу и његовим деловима. Разумно вођење куће (кућарство) је данас најпреча потреба нашем женскињу, оно без тог и не вреди много, јер га у његову животу очекује позив домаћице и матере. Да је среће, ово би био посао куће у којој женско дете одрасте и њезиних родитеља, но то је баш ело, што наша кућа или не ће, или не може овај задатак да врши, него мора и то *) Видц број 11. од године 1888.